18.01.2026 - 21:40
|
Actualització: 18.01.2026 - 21:48
El president de la Generalitat, Salvador Illa, va ingressar dissabte a l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona. Va arribar a urgències amb una ambulància, adolorit i havent perdut força en alguns músculs de les cames. Li van fer escannatges i estudis de ressonància magnètica en què no van veure res greu que requerís actuació immediata. Ahir, al cap de vint-i-quatre hores, s’havien descartat patologies vasculars, tumorals i medul·lars i també ictus, per bé que aquests dies vinents continuaran estudiant per què va sentir dolor i pèrdua de força.
El president de la Generalitat és a l’UCI, tot i que avui, dilluns, podria eixir-ne, i l’equip mèdic que l’atén ha anunciat que pel cap baix estarà dues setmanes a l’hospital, per a descartar causes greus i per a fer “rehabilitació intensiva”. Ho van comunicar ahir el director gerent de l’hospital, Albert Salazar; la cap de neurologia, Patricia Pozo; el director clínic de diagnòstic per la imatge, Manel Escobar; i la cap de medicina física, Judith Sánchez-Raya. L’equip mèdic encara no té cap diagnòstic clar i caldran més proves i més temps per a saber exactament què té.
El govern ha volgut donar immediatament una aparença de normalitat, però l’hospitalització del president Illa obre un parèntesi inesperat d’incertesa política en un moment en què la presidència exercia molta pressió sobre els seus socis parlamentaris –ERC i Comuns– per tancar tan aviat com fos possible les negociacions sobre el pressupost de la Generalitat i acceptar l’acord proposat pel govern espanyol sobre el finançament.
L’anunci d’aquest acord, després de la reunió a Madrid entre Pedro Sánchez i Oriol Junqueras, juntament amb la posada en funcionament de la nova empresa de Rodalia, semblaven encarrilar de manera decisiva les relacions ERC-PSC, que podria consolidar l’actual legislatura. És, doncs, un moment clau per a afermar la projecció de futur d’un govern que va néixer enmig d’una gran precarietat parlamentària i sense aliances clares.
Segons que ha pogut saber VilaWeb, aquests darrers dies Salvador Illa havia endurit les exigències als Comuns i a Esquerra Republicana i dirigia ell personalment les converses que havien d’acabar de dotar d’estabilitat parlamentària el govern del Partit Socialista. Ara la seva absència obligada per l’hospitalització serà una pausa inesperada que pot obrir un parèntesi d’incertesa en la política catalana. Sigui com sigui, tot plegat dependrà molt del diagnòstic final que es pugui fer i del temps que, finalment, el president necessiti per a recuperar-se.

