23.02.2017 - 14:17
Es tracta del primer estudi que caracteritza els canvis que provoca en l’àmbit cerebral la teràpia electroconvulsiva
L’HOSPITALET DE LLOBREGAT (BARCELONA), 23 (EUROPA PRESS)
El Servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari de Bellvitge de l’Hospitalet de Llobregat ha aconseguit explicar per què els electroxocs són eficaços per tractar la depressió, mitjançant el primer estudi que caracteritza els canvis que provoca a nivell cerebral la teràpia electroconvulsiva en malalts amb depressió resistent.
La teràpia per electroxocs consisteix a induir activitat neuronal generalitzada al pacient mitjançant l’electricitat i s’indica per tractar diversos trastorns, el principal dels quals és la depressió resistent a altres teràpies, segons ha informat l’Hospital de Bellvitge en un comunicat.
L’estudi, publicat en la revista ‘Translational Psychiatry’, ha detectat que el tractament per electroxocs produeix un augment significatiu de la substància grisa en determinades àrees del cervell localitzades en el lòbul temporal medial que estan implicades en l’aparició dels símptomes de la depressió, observant que quan s’incrementa la substància grisa en aquests punts del cervell, milloren els símptomes depressius.
També s’ha constatat una disminució de la concentració d’un metabòlit associat a l’augment de volum de l’hipocamp, la qual cosa pot explicar alguns efectes secundaris cognitius, com a alteracions de la memòria que en ocasions provoca la teràpia durant un temps limitat.
TÈCNICA EFICAÇ
En un comunicat, el coordinador de la Unitat de Teràpia Electroconvulsiva de l’Hospital de Bellvitge, Mikel Urretavizcaya, ha afirmat que “malgrat l’estigma que l’ha perseguit, no hi ha dubte que la teràpia electroconvulsiva és una tècnica eficaç si la indicació és correcta”.
Amb els actuals protocols d’anestèsia i control del pacient, es tracta d’un tractament “eficaç i segur”, que cada vegada s’administra en més centres i de forma més estandarditzada, segons l’Hospital de Bellvitge.
A Catalunya, un miler de persones se sotmeten cada any a tractament amb electroxocs i en un 75% dels casos s’aconsegueix una millora clínica.