08.03.2017 - 13:52
Posa en relleu com tots sofrim el mal disseny quotidià quan cuinem
BARCELONA, 8 (EUROPA PRESS)
El disseny industrial en l’alimentació protagonitza a través de 270 productes dissenyats a Espanya en l’exposició ‘Tapes. Spanish design for Food’, que clausura en el Museu del Disseny de Barcelona la seva itinerància per 16 ciutats, entre elles Washington, Miami, Tòquio, Madrid i València, entre unes altres.
L’exposició, gratuïta i que podrà veure’s fins al 21 de maig, està comisariada per l’artista Juli Capella i és una producció d’Acció Cultural Espanyola, i, segons aquest, posa en relleu “el tret diferenciador de Catalunya i Espanya: la creativitat”.
“Menjar és una de les coses que hem de fer obligatòriament a més de respirar i dormir”, ha dit Capella, pel qual la més divertida és la primera, per la qual cosa al seu judici el fet de menjar s’ha sofisticat i s’han creat eines per fer aquesta experiència més interessant i plaent.
Ha remarcat que, sense l’auxili del disseny, menjar seria molt difícil i avorrit, i que, per exemple, per menjar una poma sí intervé el disseny: “Si es vol pelar és necessari un ganivet; si es vol coure, una cassola, i si es vol menjar, un plat i una forquilla. Tot això és del que va l’exposició”.
GANIVETS QUE NO TALLEN
Tots som cuiners a les nostres cases i tots som experts en disseny del menjar perquè “cada dia s’usa un ganivet que no talla o un setrill que degota perquè s’ha triat un disseny equivocat”.
“Tots sofrim el mal disseny quotidià quan cuinem”, ha agregat Capella, que pretén amb l’exposició cridar l’atenció sobre l’acte quotidià de menjar i cuinar, i com el disseny permet guanyar en qualitat de vida gràcies a un bon disseny, especialment el de l’última dècada.
Per això, l’exposició està dividida en tres parts: la primera d’elles és la cuina, on els instruments són de precisió quirúrgica perquè la seva funció és fonamental, ja que “no fa falta que una ratlladora tingui filigranes”.
La taula és el segon àmbit, on “totes les eines són més comunicatives” i segons com estigui posada una taula, poden saber-se detalls sobre com és la família i l’època.
El tercer àmbit –el menjar– ensenya invents com el Minipimer, creació del barceloní Gabriel Lluelles en una Espanya pobra que no podia accedir als grans motors americans, i on Pimer són les sigles de Petites Indústries Mecànic-Elèctriques Reunides.
També es mostren altres dissenys locals com l’espremedora de taronges, la Gula del Nord, les olives farcides i els xucla-chups, “un disseny industrial comestible”.
TAPES DE GERRES
L’exposició s’ha titulat ‘Tapes’ en honor a aquesta forma de menjar a Espanya, “dempeus, compartida i creativa”, d’un nom que té el seu origen en una llegenda que diu que les gerres de vi necessitaven tapar-se amb alguna cosa damunt perquè no entressin els mosquits o la pols, a més d’haver de servir-se sempre el vi amb una mica de menjar, ha relatat.
Per a la directora d’Acció Cultural Espanyola, Elvira Marco, aquesta producció planteja un viatge a la creativitat espanyola, sempre entorn del concepte de la tapa, amb un gran acolliment a les diferents ciutats: “Va ser un somni acabar en el Museu del Disseny”.
Ha destacat, que en aquest viatge de creativitat espanyola, hi ha hagut catalans molt destacats, com Ferran Adrià –amb una peça molt interessant com són els seus prototips de menjar en plastilina– i també els germans Roca i Carme Ruscalleda.
La directora del museu, Pilar Vélez, ha celebrat que aquesta producció arribi a Barcelona, amb un “programa d’activitats molt divers, coral i intens”, que comptarà amb tàndems creatius integrats per Ferran Adrià i Luki Huber, Jordi Roca i Andreu Carulla i Javier Bonet amb Martí Guixé.