La Vanguardia i El Periódico han sofert una forta davallada de vendes durant el 2018, segons que recull l’informe anual de l’OJD (Oficina de Justificació de la Difusió). Entre tots dos tot just venen en els quioscos 54.888 exemplars –22.070 La Vanguardia i 32.818 El Períodico. La capçalera del grup Godó és la que més lectors perd de la llista dels deu diaris amb més difusió a l’estat espanyol. Per la seva banda, El Periódico s’enfonsa en el nombre de subscripcions. En perd un 38% respecte del 2017 i ara té només 6.570 abonats individuals.

Els informes d’OJD recullen diverses categories de vendes en la suma total. S’hi inclouen les vendes en quiosc, les subscripcions individuals i altres conceptes rere els quals els rotatius dissimulen les caigudes de venda, per exemple, amb exemplars regalats. Per això es considera que la caiguda o l’augment de la venda en quiosc, la més difícil de manipular perquè respon a una acció directa i voluntària del lector, és la xifra més significativa.

Els dos rotatius catalans no s’escapen de la tònica general de la premsa espanyola editada a Madrid. Tots perden lectors i la majoria també cau en subscriptors. El País col·loca al carrer 85.000 exemplars i en perd vora el 12,5% respecte del 2017. Tot i que és qui més ha acusat la caiguda, el rotatiu del grup Prisa es manté com el diari més venut a l’estat espanyol amb una mitjana de 85.594 exemplars. El segueix en la reculada El Periódico, amb una retallada en la difusió total, que inclou les subscripcions la venda en quiosc, les especials i els lliuraments gratuïts del 16,3%.

Si es posa el punt de mira només en la venda al quiosc, la pèrdua dels deu principals periòdics és de 48.755 exemplars. En aquest cas, en les vendes a quiosc, qui més cau és La Vanguardia amb un 16% menys que el 2017. El Periódico retrocedeix un 12,5%.

A continuació us detallem les xifres extretes de l’informe de l’OJD:

La Vanguardia

La capçalera del grup Godó és la que perd més lectors respecte del 2017. El rotatiu que dirigeix Màrius Carol és el que acumula menys venda directa al quiosc dels deu amb més difusió a l’estat espanyol, malgrat que és el que més subscriptors individuals té, fins i tot més que El País, amb una mitjana de 54.950. La xifra duplica el nombre d’exemplars que ven al quiosc, només 22.070.

La Vanguardia, amb La Voz de Galicia, és un els dos únics diaris que col·loquen més exemplars mitjançant subscripcions que no pas amb venda al carrer. I una dada contundent: La Voz de Galicia ven més al quiosc que no pas La Vanguardia, malgrat que la població catalana triplica la gallega.

El Periódico

El diari del grup Zeta també passa per un moment crític. El rotatiu dirigit per Enric Hernàndez s’enfonsa en subscripcions. En perd un 38% i se situa a només 6.570 abonats individuals. Al carrer la venda també minva, en aquest cas un 12,6%, i només aconsegueix de col·locar-hi 32.818 exemplars. Amb una difusió total de 60.870 diaris, és la segona capçalera que més exemplars perd en termes absoluts.

Capçaleres espanyoles

Caiguda també espectacular del diari El País. Ho explica, en bona part, la supressió de l’edició impresa a Llatinoamèrica el juny de l’any passat. Ha perdut 23.190 còpies de mitjana en subscripcions l’any 2018.

Segons les dades de l’OJD, el canvi de direcció, també del juny de l’any passat, no ha revifat les vendes directes. Soledad Gallego-Díaz va substituir Antonio Caño i es va convertir en la primera dona a dirigir el rotatiu d’ençà la fundació l’any 1976. Tot i aquest canvi, va acabar el mes de desembre amb una mitjana de vendes al carrer de 84.420 exemplars després d’haver assolit al novembre el mínim anual amb 80.705. L’any anterior, el 2017, l’havia tancat amb 93.585 vendes al quiosc.

El Mundo, d’Unidad Editorial, perd poques subscripcions el 2018, només 277, un 1,55%. En canvi, és el segon que més retrocedeix en vendes al quiosc, només superat per La Vanguardia, amb una mitjana de 6.860 exemplars.

L’ABC ven 52.000 exemplars al quiosc, un 8% menys respecte de l’any anterior. La capçalera de Vocento baixa també en nombre de subscripcions, un 5%, amb només 12.000.

La Razón és el diari espanyol amb menys subscriptors individuals (2.895). El rotatiu que dirigeix Francisco Marhuenda ha perdut un 7,6% de les vendes al carrer.

Capçaleres gallegues i basques

La difusió total de La Voz de Galicia arriba gairebé a 62.000 exemplars. Només 25.000 procedeixen de la venda directa. El diari editat a la Corunya ha caigut considerablement en aquest apartat, un 10 % menys el 2018.

El Correo té poc més de 6.000 subscriptors. El diari basc propietat de Vocento col·loca 48.000 exemplars al quiosc, malgrat haver perdut un 7% d’aquestes vendes l’últim any.

El Diario Vasco és la capçalera amb menys subscriptors del rànquing amb 1.732 de mitjana el 2018. Perd un 6,5% de venda directa. Actualment col·loca 40.000 exemplars al quiosc.

Finalment, La Nueva España, del grup Premsa Ibèrica, té una difusió total de 34.877 exemplars, dels quals més de 31.000 són vendes directes. El diari asturià baixa un 8,6% respecte del 2017.

 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb