08.03.2017 - 12:02
BARCELONA, 8 (EUROPA PRESS)
La UGT de Catalunya ha presentat aquest dimecres un informe sobre la conciliació laboral i familiar en el qual demana una reformulació dels actuals permisos parentals de cura als fills a mitjà i llarg termini (excedències i reduccions de jornada) perquè siguin remunerats i intransferibles i incentivar un augment de la implicació dels homes.
En declaracions als mitjans, la secretària d’Igualtat del sindicat, Eva Gajardo, ha explicat que l’informe constata que els homes només fan ús massiu del permís per a cura de fills quan és un dret intransferible i està remunerat, com és el cas del permís de paternitat inicial de quatre setmanes, mentre que la majoria d’excedències i reduccions de jornada a mitjà o llarg termini les utilitzen les dones.
Segons ha alertat la UGT, a pesar que formalment els permisos de conciliació a Espanya són neutres –són drets individuals dels treballadors i qualsevol dels progenitors pot usar-los–, la realitat és que les dones són les que els utilitzen majoritàriament.
Gajardo ha indicat que només un 2% dels pares fa servir el temps de maternitat transferible –10 setmanes de les 16 en total–; un 5,7% demana excedències per cura de fills, i només un 3% dels homes ha demanat alguna vegada un permís de reducció de jornada per cuidar un menor i més de la meitat ha estat per un període inferior a un mes.
No obstant això, els permisos de paternitat sí que són utilitzats massivament pels homes: el 2016 es van atorgar 45.924 permisos a Catalunya, la qual cosa representa un 94% dels processos de maternitat del mateix any.
Aquestes dades demostren, segons la UGT, que en tots els països i durant tots els períodes, els pares demanen majoritàriament els permisos quan són intransferibles i quan el seu pagament està prop del 100% del salari, com és el cas del permís per paternitat a Espanya, que cobreix la totalitat del salari.
El sindicat demana reformular els actuals permisos d’excedències i reduccions de jornada per un permís parental de cura als fills que sigui remunerat parcialment, i proposa que els primers tres anys siguin remunerats –entre el 80 i el 100% del salari, que disminueixi a mesura que passin les setmanes– i els nou restants es puguin gaudir sense remuneració, mantenint l’edat límit del menor en els 12 anys, tal com contempla la normativa actual amb la reducció de jornada per cura de fills.
Així mateix, la UGT considera que el permís ha d’estar dividit en un període de gaudi exclusiu per a cada progenitor, sense possibilitat de cessió entre ells, de manera que si el permís remunerat és de tres anys, es divideixi amb un any i mig per a la mare i un altre any i mig per al pare, i si algun dels dos no l’utilitza, el permís es perd; en cas de família monoparental, el progenitor podria gaudir dels tres anys.