La Síndica de Barcelona demana regular l’obligatorietat de tenir assegurança per anar en bicicleta

  • Reclama campanyes per reduir accidents per a tots els vehicles i mesures per a les bicicletes

VilaWeb
30.01.2017 - 14:23

Reclama campanyes per reduir accidents per a tots els vehicles i mesures per a les bicicletes

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

La Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha instat a regular l’obligatorietat de disposar d’una pòlissa d’assegurances a tercers quan es condueix una bicicleta, i proposa estudiar la reimplantació de plaques municipals de matrícules per a bicicletes, i controlar de manera efectiva el compliment de la normativa del lloguer de bicis d’ús turístic.

Vilà va tancar el desembre una actuació d’ofici sobre l’ús de la bicicleta, que reflecteix una tendència creixent de l’accidentalitat entre el 2011 i el 2015 –amb excepció el 2013–, ja que va registrar 523 accidents el 2011; 677 el 2012; 609 el 2013; 672 el 2014, i 681 el 2015, mentre que el 2016 es van registrar 812 accidents amb una bicicleta implicada, ha detallat la Sindicatura aquest dilluns en un comunicat.

Proposa traslladar el màxim de carrils bici a la calçada i crear una xarxa contínua que permeti desplaçaments segurs dels ciclistes pels carrils bici i les zones 30, també amb l’objectiu de “contrarestar l’ampliació de la moratòria que permet la seva circulació per voreres de més de 4,75 metres d’ample i tres metres d’espai lliure”.

REDUIR L’ACCIDENTALITAT

A més, la Síndica ha demanat a l’Ajuntament campanyes periòdiques de seguretat viària per reduir l’accidentalitat, i apostar “decididament per l’educació viària per recuperar el respecte de l’espai comú”, amb campanyes per a tots els col·lectius però que posin èmfasi en vianants, ciclistes i motoristes.

Ha qualificat de “preocupant i negatiu” el balanç d’accidentalitat del 2016, any que van morir 28 persones en accidents –una més que el 2015–, incloent 16 vianants, vuit motoristes i tres ciclistes, i ha recordat que correspon a l’Ajuntament prendre les mesures necessàries per garantir la seguretat de tots els que circulen a la ciutat.

CARRILS BICI DE DOBLE SENTIT

En la seva actuació d’ofici sobre les bicicletes, Vilà defensa restringir la implantació de carrils bici de doble sentit –prioritzant els carrils unidireccionals– i, en el cas que s’implantin en carrers d’un únic sentit per a la resta de vehicles, aquests comptin amb el màxim de senyals, inclosos avisos sonors per advertir també les persones amb dèficits visuals.

Aquests carrils de doble sentit comporten cert perill a les vies que la resta de vehicles que circulen només en un, perquè els vianants tenen tendència a mirar únicament cap a un sentit de la circulació, segons Vilà, que assenyala que cal revisar el traçat dels carrils bici existents i els nous perquè el seu disseny sigui com més atractiu millor per als ciclistes i en faciliti l’ús cívic.

Planteja també que, als encreuaments en els quals l’afluència ho permeti, s’instal·lin semàfors en ambre perquè els ciclistes no hagin de parar innecessàriament, i ubicar panells lluminosos que indiquin la velocitat màxima permesa i la real de cada vehicle en aquells carrils que permetin augmentar la velocitat amb facilitat.

Recomana a l’Ajuntament augmentar la quantitat d’estacionaments de bicicletes a la via pública i estudiar la viabilitat que els vigilants d’àrea verda i blava estiguin habilitats per col·laborar en la detecció de conductes contràries a l’Ordenança de Circulació, i que la Guàrdia Urbana incideixi en la disminució d’infraccions, primer de manera pedagògica i després sancionadora.

CONDUIR AMB EL MÒBIL O AURICULARS

Les principals infraccions comeses per ciclistes el 2015 van ser no obeir un semàfor en vermell, circular per zones restringides, conduir utilitzant el mòbil, fer-ho usant auriculars, amb més persones de les permeses i sense els elements que permeten la correcta visualització, segons la Síndica.

Les infraccions per conduir amb auriculars i elements de telefonia registren un increment de prop del 280% entre el 2010 i el 2015, per la qual cosa Vilà demana campanyes específiques, tot i que el 2015 es van reduir les sancions: Hi va haver 2.768 denúncies el 2010; 3.688 el 2011; 4.237 el 2012; 4.591 el 2013; 5.010 el 2014, i 4.258 el 2015.

La ciutat disposava el 2011 amb 93,6 quilòmetres de carrils bici, que van augmentar fins als 120 el 2015 –26,4 més–, mentre que les zones 30 van passar de 420,4 quilòmetres el 2011 a les 442 el 2015, segons l’informe de la Síndica, que recomana revisar les condicions del contracte del Bicing quan finalitzi la concessió del servei actual.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor