La rebaixa al 10% de l’IVA dels carburants entra en vigor avui

  • La majoria de les mesures estaran vigents fins a final de juny

VilaWeb
22.03.2026 - 09:09
Actualització: 22.03.2026 - 10:33

El pla anticrisi del govern espanyol per a afrontar el conflicte al Llevant entra en vigor avui. Una de les mesures principals és la reducció de l’IVA d’un 21% a un 10% dels carburants, l’electricitat i el gas.

Aquesta rebaixa a es traduirà en un estalvi d’uns 20 euros per dipòsit en un cotxe mitjà. La mesura vol fer front a l’augment del preu de la benzina a causa de la guerra a l’Iran. El pla inclou 80 mesures agrupades en dos eixos: un de conjuntural, per a pal·liar els efectes immediats del conflicte i protegir els sectors més exposats; i un d’estructural, per a continuar la descarbonització i l’electrificació de l’economia, tal com va explicar divendres el president del govern espanyol.

La majoria de les mesures estaran vigents fins a final de juny. Tanmateix, el decret llei, publicat ahir al Butlletí Oficial de l’estat espanyol, preveu una clàusula per a retirar les rebaixes fiscals si els preus baixen de manera significativa.

Aquesta clàusula compararà l’IPC de l’electricitat, el gas i els carburants de l’abril del 2026 amb el de l’abril del 2025. Només si l’augment és superior a un 15%, el govern espanyol mantindrà la reducció de l’IVA. La clàusula començarà a aplicar-se a partir del juny.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor