La preservació del paisatge i els efectes del canvi climàtic en el vi centren el festival Most

  • El festival es farà del 6 al 16 de novembre al Penedès · Cinquanta-cinc films entren a concurs en la secció Collita, amb propostes audiovisuals provinents de tretze països

VilaWeb
01.11.2025 - 21:40
Actualització: 02.11.2025 - 22:38

El catorzè Most Festival Internacional de Cinema del Vi serà més cinèfil i més reflexiu que mai, segons que ha explicat a VilaWeb Xavier Fornos, director del festival i del VINSEUM (Museu de les Cultures del Vi de Catalunya). El Most es farà del 6 al 16 de novembre al Penedès, especialment a Vilafranca, i en format més reduït, al Priorat, del 26 al 30 de novembre. El festival, l’organitza el VINSEUM juntament amb el Cineclub Vilafranca.

Unes quantes dades i les temàtiques que més preocupen

El Most 2025 mostrarà 55 obres provinents de 13 països diferents i tan diversos com Bèlgica, Irlanda, Xipre o la República del Congo. La secció Collita, dedicada a la temàtica vinícola amb films i documentaris que entren a concurs, és enguany de rècord. No havien entrat mai a concurs tantes propostes (l’any passat en van ser 46). En total, sumen 1.600 minuts de projecció.

Entre els temes més recurrents, els films mostren una preocupació pels efectes del canvi climàtic en la vinya i el vi; la fragilitat del paisatge agrari per una mala planificació del territori que comporta una urbanització desmesurada; i el conflicte de la memòria històrica. Tampoc falten films crítics i de denúncia social al voltant de les condicions laborals.

Xavier Fornos destaca films com la italiana Wildfire, del cineasta Andree Ljutica, un documentari sobre les decisions que pren un jove viticultor que té ben a prop un foc incontrolable i que poc després sofreix un altre desastre ambiental. Cita Surgencia, un documentari mexicà dirigit per Alejandro Montalvo, protagonitzat pel vitivinicultor Hugo D’Acosta i el xef Benito Molina, que fan un viatge per la península de la Baixa Califòrnia. Durant la travessa, s’enfrontaran a la bellesa natural i a les cicatrius generades per l’impacte humà des de la Vall de Guadalupe fins a Sant Ignasi.

Un altre film molt remarcable en l’àmbit de la denúncia urbanística i de factura catalana és el documentari del cineasta Pep Puig Les planes del vent. La terra asfaltada. Tres anys de sequera extrema han deixat molts pagesos en una situació de gran fragilitat. Quan és tan difícil viure de treballar la terra, més d’un es planteja d’abandonar la feina de tota una vida. Promotors industrials, negociants i especuladors troben les condicions adequades per a comprar la terra, sovint amb la complicitat de governs municipals que confonen el bé públic amb l’interès privat. Pep Puig tracta el cas que viu la Bisbal del Penedès, on els veïns han començat una lluita contra l’ampliació d’un polígon industrial del municipi.

En l’àmbit de la memòria històrica, Fornos destaca Les raisins du Reich: la collaboration dans les vignes, del francès Jean-Cristophe Klotz, que fa recerca d’una memòria que ha estat deliberadament ocultada: que una part del sector del vi va ser col·laboracionista durant l’ocupació nazi de França. I també destaca la peça de denúncia social Champagne, l’envers d’un terroir. Un film documental francès dels periodistes Sebastian Heemann, Robert Schmidt, Stéphanie Wenger, Ishaq Anis. Mentre les principals empreses de xampany registren beneficis rècord, es demana als tribunals que investiguin uns quants casos de tràfic de persones durant la verema. El culpable: empreses subcontractades que exploten treballadors estrangers i els allotgen en condicions pèssimes. És un treball d’investigació valent que destaca la cara més execrable de la indústria del xampany.

Un certamen amb pensament i reflexió

Enguany, el territori vinícola convidat al Most és el Bierzo. Durant deu dies, el Penedès acollirà un programa amb més de setanta activitats. Hi haurà tasts vinculats als films i al territori convidat: tast de xampanys, tast de vins del Bierzo, tast de vins de Miquel A. Torres o un tast vertical de Les Chaillés de l’Enfer de Domaine Georges Vernay, conduït pel sommelier César Cánovas.

Però com a novetat que afegeix qualitat al festival, cal destacar els vincles que enguany es faran amb alguns films des de la reflexió i el pensament, a partir de la col·laboració amb organismes i entitats com ara l’Observatori del Paisatge de Catalunya; la xarxa internacional d’acció climàtica de la indústria del vi, The Porto Protocol Foundation, que farà una jornada professional entorn de la sostenibilitat, l’ecologia, l’agricultura regenerativa i contra el canvi climàtic en el context de la vinya i el vi. També hi participarà el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, que impulsa el projecte Fire Wine i un segell de qualitat per a destacar la feina que fan alguns cellers plantant i preservant vinyes com a tallafocs. També comptaran amb la Fundació Alícia, relacionada amb alimentació i ciència, i la revista Arrels, que posaran pensament entorn de l’alimentació dins la jornada MosTEca, on es projectaran dos films.

Com diu Fornos, els films de la secció Collita expliquen el món en clau de vi, però expliquen el món. “Fa molts anys que avaluem, per mitjà del festival, quines són les grans preocupacions que afloren d’una manera més present des del sector del vi. Enguany, hem pogut teixir aliances i fer de la secció Collita una secció més participativa. Obrim el debat perquè els especialistes en aquests àmbits puguin aportar-hi el seu coneixement. Per tant, és un Most més reflexiu que vol donar claus per a entendre més i millor el món en què vivim.”

Premis honorífics i més estrenes més enllà del vi a Gran Reserva

Enguany, els premis honorífics en l’àmbit vinícola es donaran a l’empresari i enòleg de Bodegas Torres, Miquel A. Torres, i a l’elaborador del Bierzo considerat dues vegades millor enòleg del món, Raúl Pérez. Quant al premi honorífic de l’àmbit del cinema, serà lliurat a la directora Judith Colell, que també és presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català i cofundadora de CIMA, l’associació de dones cineastes.

El festival Most s’inaugurarà amb l’estrena del darrer film de Colell, Frontera, un thriller històric ambientat durant la postguerra. I clourà amb el darrer film d’Elena Molina i Isaki Lacuesta, Flores para Antonio, en què la filla d’Antonio Flores, Alba Flores, mira d’entendre la vida i la mort del seu pare. Entre els films no vinícoles que formen part de la secció Gran Reserva, se’n projectaran d’Isabel Coixet, Paolo Sorrentino i Jim Jarmusch.

Podeu consultar-ne tota la programació.

El Most i el nou VINSEUM

Ara fa un any que es va inaugurar el nou VINSEUM, i anar a veure algun dels films que proposa el Most també serà una oportunitat per a descobrir o tornar a passejar pel nou museu, perquè l’entrada al Most conté una rebaixa del 50% de l’entrada al VINSEUM.

 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor