La PMcM lamenta que el TJUE generi “confusió” sobre la devolució dels interessos de demora

  • La Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM), de la qual forma part Pimec, lamenta que el Tribunal de Justicia de la UE (TJUE) es quedi "lluny" d'establir criteri i en comptes d'això generi "confusió" en deixar "als llimbs" la solució a la devolució dels interessos de demora.

VilaWeb
16.02.2017 - 18:07

MADRID/BARCELONA, 16 (EUROPA PRESS)

La Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM), de la qual forma part Pimec, lamenta que el Tribunal de Justicia de la UE (TJUE) es quedi “lluny” d’establir criteri i en comptes d’això generi “confusió” en deixar “als llimbs” la solució a la devolució dels interessos de demora.

En una nota, la plataforma adverteix que la sentència del TJUE deixa 230.000 proveïdors sense els 3.000 milions d’euros als quals el Govern espanyol els va exigir renunciar si volien cobrar mitjançant els plans de pagament a proveïdors engegats des del 2012.

“Teníem la convicció que la sentència del TJUE suposés un punt d’inflexió en la lluita contra la morositat a Espanya, però la seva interpretació excepcional el que genera és una posició de domini de les administracions públiques en el pagament a proveïdors”, denuncia el president de la PMcM, Antoni Cañete.

Cañete assenyala que la sentència de la justícia europea argumenta que la signatura de la renúncia dels interessos de demora és “legítima en si mateixa sempre que fos voluntària i precisament saber si ho va ser correspon determinar-ho a un jutge nacional”.

“Creiem que amb això no té en compte la relació de posició de domini entre client i proveïdor”, afegeix.

VOLUNTARIETAT DE LA RENÚNCIA ALS INTERESSOS

L’advocada general, Eleanor Sharpston, va concloure al maig del 2016 que la mesura del Govern central va ser legal perquè, segons el seu parer, la renúncia als interessos de demora va ser “voluntària” en considerar que els creditors tenien altres “opcions reals”.

Així ho va manifestar “tot i veure que la pròpia Comissió Europea va intentar replicar vehementment que, en certa manera, el mecanisme no era voluntari i que, de fet, els creditors no tenien elecció”, explica Cañete.

Per al president de la PMcM, l’argument de la voluntarietat resulta “injustificable i sorprenent” a la vista del literal de l’article 7.2 de la directiva del 2011, on es recull que es considerarà “manifestament abusiva” una clàusula contractual o una pràctica que exclogui l’interès de demora.

En la seva opinió, el més “just” seria que s’exigís a les administracions públiques que paguessin d’ofici els interessos de demora, ja que “no és comprensible que quan els ciutadans i empreses liquidem els nostres impostos fora de termini haguem de pagar interessos, i que no passi el mateix amb les administracions públiques”.

CÀLCUL DEL PERÍODE MITJÀ DE PAGAMENT

D’altra banda, la PMcM es refereix a l’anunci “inesperat” de la Comissió Europea, que forma expedient al Govern espanyol i l’insta a adoptar mesures abans de dos mesos perquè les administracions compleixin el termini legal de 30 dies.

“Aquest avís només pot interpretar-se com una exigència a la implantació del règim sancionador de manera immediata, que és una de les nostres històriques reivindicacions”, assenyala Cañete.

La PMcM resta en espera de rebre resposta per part de la institució europea sobre un altre assumpte més de “vital importància”, referit al fet que posi fi a la metodologia establerta per llei a Espanya per al càlcul del període mitjà de pagament de les administracions públiques, que des de l’organització denuncien que “maquilla la xifra real, ja que la redueix en almenys 30 dies”.

En qualsevol cas, la PMcM confia que la propera decisió que prengui Brussel·les sigui favorable als interessos de pimes i empreses.

LLEI DE CONTRACTES DEL SECTOR PÚBLIC

De la mateixa manera, la PMcM ha alertat de la “greu situació” de la tramitació de la Llei de Contractes del Sector Públic, el termini d’esmenes de la qual finalitza aquest dissabte 18 de febrer, ja que, en cas que s’aprovi el projecte actual “es permetria una ampliació ‘sine die’ del temps de certificació”.

Segons la PMcM, això produiria una “involució” en els terminis de pagament que podria significar la destrucció de llocs de treball i tancament d’empreses. “No entenem com es pot proposar tornar a l’acord entre les parts (entre contractista principal i subcontractista), i que encara es confonguin els terminis de pagament amb el que són mitjans de pagament com el confirming, entre altres”, subratlla Cañete.

Davant la previsió que el règim sancionador sigui una realitat “en breu”, la PMcM ja ha començat a preparar la quarta edició del la seva Cimera Político-Empresarial, que se celebrarà a finals del primer trimestre de l’any.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor