22.02.2017 - 12:01
BARCELONA, 22 (EUROPA PRESS)
El Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (Ciac) calcula que aquest sector crearà uns 2.000 llocs de treball directes i indirectes durant aquest any a Catalunya, un augment superior al registrat el 2016, segons ha explicat el president d’aquesta associació, Vicenç Aguilera, aquest dimecres en roda de premsa.
Ha afirmat que aquests increments aniran vinculats als creixements de producció, tant a les plantes de vehicles (Seat i Nissan), on es preveu un augment del 4% aquest any, com en les de fabricació de components, amb una previsió d’un 6% més que l’any passat.
Aguilera ha recordat que Catalunya és la primera comunitat autònoma en producció de vehicles, amb unes 555.000 unitats produïdes el 2016, i ha remarcat que la indústria de l’automòbil té contractades 90.000 persones, de les quals unes 18.000 treballen a Seat i Nissan.
No obstant això, ha alertat que s’està detectant un problema de retenció de talent a Catalunya i també de falta de formació específica, i ha celebrat que a partir del proper curs s’impartiran dos graus universitaris d’enginyeria d’automoció, mentre que fins ara només existia un màster.
Aguilera ha assegurat que la indústria es troba en un moment “fantàstic” i ha augurat un 2017 molt positiu, per la qual cosa ha subratllat que cal aprofitar-ho per impulsar projectes innovadors.
Ha assenyalat que els principals reptes de la indústria se situen en el cotxe elèctric, el cotxe autònom i el cotxe connectat, àmbits en els quals ha assegurat que Catalunya pot convertir-se en referent gràcies a diferents empreses de components que estan apostant per desenvolupar noves tecnologies en aquests camps, entre les quals ha nombrat Relats en innovacions amb cotxe elèctric i Ficosa en connectivitat.
Segons Aguilera, 2017 serà “el primer gran any de creixement del vehicle elèctric”, que anirà guanyant quota en els propers anys a causa del llançament de nous models –es preveuen 100 nous models fins el 2020–, encara que ha admès que els volums són encara molt escassos.
Ha assenyalat que el gran avanç es produirà quan es generalitzin els punts de recàrrega als domicilis per poder carregar la bateria del cotxe durant la nit i no haver de dependre dels punts de recàrrega exteriors.
COTXE AUTÒNOM
Quant a l’àrea del vehicle autònom, ha destacat que el Ciac ha impulsat el ‘Catalonia Living Lab’, un projecte pioner a escala europea que pretén convertir Catalunya en un terreny ideal per fer proves, en el qual també col·laboren la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, el Mobile World Capital, i les empreses Seat, Nissan, Abertis, Cellnex, Applus Idiada, Ficosa, Saba i UPC/Carnet.
El projecte ha establert diverses rutes i àrees del territori català per fer proves de conducció autònoma i connectada, que compta amb el Circuit de Barcelona-Catalunya, el Circuit de Castellolí, les instal·lacions d’Applus Idiada, trams d’autopista, carreteres interurbanes, zones industrials, espais urbans i aparcaments.