29.03.2017 - 14:09
BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)
La Fundació Joan Miró de Barcelona ha reconstruït el procés creatiu del “llibre-escultura” que va fer l’artista amb un poema de Paul Éluard per iniciativa del francès en el marc d’una exposició comissariada per Christopher Green després d’una investigació històrica, ha explicat el mateix comissari en roda de premsa.
Abans de morir el 1952, Éluard va poder treballar íntimament amb Miró en l’elaboració d’aquest llibre d’artista, que no va arribar a veure acabat, i que el català volia anar més enllà d’una mera il·lustració dels versos d’Éluard per mostrar una atmosfera i el seu món de pintor, estretament vinculat amb el del poeta francès.
D’aquesta forma, el llibre és com un tipus de ‘collage’, que recrea dos mons íntimament relacionats i llocs junts, aconseguint un resultat “inesperat” i un gran impacte visual, ha remarcat Green, acompanyat de la directora de la fundació, Rosa Maria Malet.
El llibre d’artista, que s’exposa en la mostra ‘À toute Épreuve’, parteix d’un poemari que Éluard va escriure després de la seva ruptura amb Gala –que va iniciar una relació amb Salvador Dalí– i que va aparèixer publicat per primera vegada en Éditions surréalistes d’André Breton, i que al costat de l’editor Gérald Cramer, Miró i Éluard van tornar a imaginar per complet.
Per primera vegada, el visitant podrà contemplar el volum íntegrament en un muntatge expositiu que desplega 80 xilografies a la sala octagonal de la fundació, en què es poden veure les talles de fusta tallades per crear els dibuixos del llibre amb tècniques de l’estampat japonès.
En la part central també es poden visualitzar les maquetes generades pel treball conjunt de l’artista, el poeta i l’editor en la ideació del llibre, en què sobresurten matisos de reescriptura d’imatges i de composició amb petites superposicions de paper.
En una carta a Cramer el 1949, Miró expressava a l’editor l’emoció d’haver culminat la fase de maquetes del volum, i li deia: “Un llibre ha de fer-se amb l’exactitud i la precisió d’un mecanisme de rellotgeria”.
DIÀLEG D’IGUAL A IGUAL
En essència, Miró es considerava un poeta, com el seu amic Éluard, i cercava produir un tot inseparable en el qual, a diferència dels llibres il·lustrats convencionals, les imatges no se supeditessin al text, sinó que dialoguessin en un mateix plànol d’igualtat.
“El llibre per si solament, exposat íntegrament, produeix un gran impacte. Mostrar-ho al costat de les planxes de fusta fa emergir, millor que gens, el seu veritable caràcter escultòric”, ha subratllat el comissari, que ha convidat al públic a reviure la construcció d’un procés màgic.