24.04.2017 - 19:36
Inciten a reflexionar sobre “què hi ha darrere que una samarreta costi tres euros”
BARCELONA, 24 (EUROPA PRESS)
La campanya ‘Roba Neta’ ha realitzat una acció la tarda d’aquest dilluns a la plaça Sant Jaume per demanar més transparència a la indústria tèxtil i lamentar la “invisibilitat” de les persones que treballen en aquesta, amb motiu dels quatre anys de la tragèdia del Rana Plaza a Bangla Desh, en la qual van morir 1.134 persones i van resultar ferides més de 2.000.
El Rana Plaza albergava cinc fàbriques de roba que produïen per a marques europees i nord-americanes, i la portaveu de la campanya, Xènia Domínguez, ha lamentat en declaracions a Europa Press la “transparència” que va posar sobre la taula l’enfonsament de l’edifici, després del qual va fer falta cercar entre les ruïnes les etiquetes de la roba per saber què empreses compraven el que es manufacturava.
Els activistes han realitzat una cadena humana, intercalant persones amb peces de roba, sota l’organització de Setem Catalunya i en el marc d’una campanya mundial (‘Clean Clothes’, que aconsegueix 17 països i 200 organitzacions) amb representació en l’Estat (Roba Neta), que recorda les morts del Rana Plaza també en actes a Bilbao, Navarra i Madrid.
NORMES VINCULANTS
Els activistes han reclamat una legislació europea que imposi més transparència a les empreses del sector i les obligui a prevenir, mitigar i rendir comptes dels efectes negatius sobre els drets humans –a exercir la Diligència Deguda–, davant la inexistència de normes vinculants.
En concret, han demanat als grups parlamentaris europeus que donin suport a una proposta de resolució que es votarà aquest divendres al Parlament europeu, després de ser aprovada el 21 de març en la Comissió per al Desenvolupament arran d’un informe impulsat per l’eurodiputada de Podem Lola Sánchez.
SAMARRETES A TRES EUROS
Roba Neta vol sensibilitzar la ciutadania perquè conegui on i com s’han confeccionat les peces que compra, cosa que actualment ha observat que no és possible, i que exigeixi a les empreses internacionals salaris dignes per als seus treballadors, a més de condicions de seguretat i jornades laborals dignes.
“Incitem al fet que [la ciutadania] reflexioni sobre què hi ha darrere que una samarreta costi tres euros, i que conegui que en aquesta cadena tan llarga s’estan vulnerant els drets humans”, ha mantingut Domínguez.
Ha observat que la invisibilització dels treballadors passa també per no permetre que aquests reclamin els seus drets i que les víctimes demanin indemnitzacions, i ha afegit que al cap de dos anys de la tragèdia del Rana Plaza es va completar el fons fiduciari a víctimes i familiars arran d'”una campanya molt potent a escala internacional cap a empreses i governs”.