04.12.2025 - 17:06
La reforma del codi penal espanyol per endurir la resposta contra la multireincidència ha fet avui un pas decisiu. PSOE, PP i Junts han pactat un conjunt d’esmenes transaccionals que permeten d’accelerar la tramitació de la proposició de llei registrada per Junts el març del 2024. La iniciativa pretén de reforçar les penes per als petits furts reiterats.
La comissió de justícia ha validat les esmenes amb el suport també del PNB, en contra del criteri de Sumar i d’altres socis d’esquerres del govern espanyol. El pas següent serà la votació de l’informe a la comissió i, si prospera, el tràmit al ple del congrés espanyol, que no es reprendrà fins al febrer.
Un compromís pendent entre Junts i el PSOE
La proposició de Junts havia quedat paralitzada durant mesos malgrat formar part del paquet d’iniciatives que el PSOE s’havia compromès a impulsar. Les tensions entre els dos partits han estat constants, fins que aquesta setmana Pedro Sánchez ha admès públicament que hi ha “retards i incompliments” en algunes carpetes. El desblocatge ha arribat finalment després d’haver instat el PNB de reactivar la reforma en plena crisi de confiança entre Junts i els socialistes.
Què modifica la reforma?
El text inicial de Junts alertava d’una “resposta penal insuficient” davant dels furts multireincidents i proposava d’endurir les penes i reforçar la reincidència com a agreujant. Les esmenes pactades avui mantenen aquest plantejament i introdueixen ajustos per tipificar amb més severitat els delictes quan hi hagi reiteració. A més, la comissió ha aprovat una altra modificació del codi penal que no formava part de la iniciativa de Junts: l’enduriment de les penes per a les persones que transportin gasolina destinada a proveir narcollanxes, mitjançant la reforma de l’article 568.
La votació decisiva, al febrer
Amb les esmenes acordades, la reforma queda ben encarrilada per ser votada al ple quan el congrés espanyol reprengui l’activitat després de la pausa parlamentària. Si s’aprova, marcarà el primer enduriment del codi penal espanyol en matèria de multireincidència d’ençà de fa anys i tancarà una carpeta que s’havia convertit en un dels principals obstacles en la relació entre Junts i el PSOE.