Junts diu que Es-Satti no va ser expulsat de l’estat espanyol per un contracte fals en una hípica de Camprodon

  • La diputada Pilar Calvo diu que la direcció i els treballadors de l'hípica han negat que l'imam hi treballés

VilaWeb
24.02.2026 - 13:55
Actualització: 24.02.2026 - 14:29

La comissió d’investigació dels atemptats del 17-A al congrés espanyol s’ha reprès després de vuit mesos d’inactivitat. La diputada de Junts Pilar Calvo ha aprofitat la intervenció per a fer una revelació inèdita sobre l’imam de Ripoll i cervell dels atemptats, Abdelbaki Es-Satti. “Sempre ens hem preguntat per què no se’l va expulsar”, ha dit.

El 2014, arran d’una condemna per narcotràfic –també se l’havia vinculat en un cas de gihadisme anomenat Chacal–, Es-Satti tenia vigent una ordre d’expulsió de l’estat, que s’havia d’executar quan fos alliberat de la presó de Castelló. Però no va passar. Durant l’estada a la presó, l’imam va rebre la visita d’agents del CNI i es va convertir en confident.

Calvo ha declarat que els informes desclassificats del CNI asseguraven que Es-Satti es va oferir a col·laborar en canvi de no ser expulsat al Marroc, on tenia por de tornar perquè estava amenaçat per narcotraficants. El 2015, el jutge en va aturar l’expulsió perquè tenia “arrelament laboral”.

“En el judici d’expulsió es va presentar un contracte de treball. Hem buscat on ens duia aquest contracte de treball i resulta que té una adreça que correspon a una hípica de Camprodon”, ha dit la diputada, que ha afegit que les persones que dirigien aleshores l’hípica, i també els treballadors, han negat que Es-Satti hi hagués treballat.

“Hem de pensar que el contracte de treball que va ajudar a evitar l’expulsió era fals”, ha continuat. Calvo ha lamentat que durant el judici no es comprovés aquesta informació i ha anunciat que reclamarien tota la informació sobre la vida laboral d’Es-Satti.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor