La junta de govern del canal d’Urgell ajorna la votació del pla de modernització

  • La comunitat de regants traslladarà al govern el malestar expressat pels agricultors i espera millores en els ajuts

VilaWeb
19.12.2025 - 15:59

La junta de govern de la Comunitat de Regants dels Canals d’Urgell ha acordat ajornar sine die la votació del pla de modernització que s’havia de fer aquest diumenge 21 de desembre. El president dels regants, Amadeu Ros, ja havia anunciat la setmana passada la intenció d’ajornar la votació i l’assemblea d’aquest divendres ha confirmat la decisió. El motiu és el rebuig que el projecte ha generat entre els regants, que consideren insuficients els ajuts anunciats fins ara, segons ha explicat Ros, que ha afegit que la junta també ha acordat traslladar aquest malestar dels regants al govern. De les més de 70.000 hectàrees que rega, unes 40.000 han votat ajornar la votació, mentre que unes 32.000 ha demanaven mantenir-la.

La junta de govern ha acordat desconvocar la votació que s’havia de celebrar diumenge en assemblea general. La decisió arriba després que les votacions a les diferents col·lectivitats hagin rebutjat la proposta. De les vint col·lectivitats que hi ha, una va suspendre la votació i a la resta de les dinou que han votat el no s’ha imposat de manera clara a divuit. Solament la col·lectivitat de les Borges Blanques es va mostrar favorable al projecte per la mínima.

Ros ha explicat després de la reunió que el no a la modernització que han expressat els regants obliga el Departament d’Agricultura a replantejar els projecte i a millorar els ajuts per poder desencallar el canvi del sistema de reg. Així, ha expressat que el Govern ja està treballant en una nova proposta que més endavant s’haurà de presentar als agricultors en una assemblea informativa, tot i que encara no hi ha data per fer-ho. Ros també ha justificat l’ajornament al fet que a les diferents votacions de les col·lectivitats la participació total s’ha situat al voltant del 40%. “Amb el 40% [de participació] un projecte de modernització moralment tampoc pot tirar endavant”, ha indicat.

La junta de govern ha aprovat l’ajornament de la votació, tot i que hi havia un sector minoritari que defensava que tirés endavant per “plasmar en un acte final” el rebuig a la proposta plantejada. Ho ha explicat el president de la col·lectivitat 13 del canal d’Urgell, Jaume Perera, que defensa que la suspensió deixa el procés “d’una forma inacabada i li resta legitimitat”. Perera ha remarcat que els regants s’han mostrat contraris al projecte plantejat, però no a la modernització, que assegura que cal tirar endavant amb “garanties legals”. Entre les principals crítiques al projecte per part dels regants contraris hi ha la poca concreció pel que fa a la concentració parcel·lària i a la falta d’ajudes per al moblament de les finques als agricultors no professionals, que representen el 70% del total.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor