23.09.2025 - 17:21
|
Actualització: 23.09.2025 - 19:56
El periodista Jordi Robirosa es va jubilar a l’abril després de quaranta anys de feina a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Ja de fora estant, ha pogut veure la transformació dels serveis informatius dels mitjans públics, que han estrenat la marca 3CatInfo per a englobar tota la feina periodística de la casa, independentment si és a la televisió, la ràdio o l’àmbit digital. A Robirosa això no li ha agradat, i ho ha criticat en una publicació a Instagram en la qual reivindica la marca de TV3.
“Penso que els mitjans de la Corporació són un dels principals motors comunicatius i lingüístics del nostre país”, comença. Ara bé, deixa clar que “la pràctica supressió de la marca TV3” li sembla “un error majúscul, catedralici.” “Una marca consolidada i respectada després de més de quatre dècades d’esforços no es pot llençar en orris per fer un canvi tan arriscat”, diu.
View this post on Instagram
La marca TV3 no ha desaparegut pas i continua essent el nom del primer canal de televisió de la CCMA. Ara bé, l’aparició de 3CatInfo –que sí que ha substituït els noms dels canals 24 hores de televisió i ràdio, 3/24 i Catalunya Informació– ha desplaçat TV3 en les cròniques periodístiques, que se signen amb la marca 3CatInfo.
Per a Robirosa, és com si la BBC –”que sempre hauria de ser el nostre espill”, afegeix–, passés a dir-se Britishinfo. “Oi que és inversemblant”, demana. El 2023, quan es va anunciar la marca 3Cat, es va presentar com la fusió de TV3 i Catalunya Ràdio amb la idea d’adaptar-se a la transformació transmèdia dels mitjans que ha dut les emissores de ràdio a fer formats televisius, i que els continguts audiovisuals saltin més enllà del televisor.
Justament, fonts de la CCMA van explicar en el seu moment que un dels casos que es va tenir en compte per a defensar que calia una nova marca era el de la BBC. Fundada el 1922, la British Broadcasting Corporation (Corporació Britànica de Transmissions, en anglès) aplega sota aquesta marca tota mena de filials, com ara BBC One, BBC Radio 1, BBC News, BBC Parliament o BBC Films, entre molts més. Amb 3Cat, la CCMA cercava una marca general i clarament identificable per a totes les finestres dels mitjans públics.
“Em sap greu tot plegat, entre altres coses perquè allà hi tinc companys i amics, i tinc com a meva una casa, TV3, on hi he transitat durant quaranta llargs anys”, acaba Robirosa.