La intel·ligència artificial, darrere bona part de les compres que es fan durant Nadal

  • Els comerços fan servir algorismes per conèixer més bé els clients i fer-los recomanacions de productes determinats

VilaWeb
Gent passejant per l'avinguda del Portal de l'Àngel de Barcelona (fotografia: ACN / Maria Asmarat).
ACN
05.01.2024 - 08:34
Actualització: 05.01.2024 - 10:47

Allò que consumim és condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho diuen uns quants experts consultats per l’ACN, que remarquen que l’impacte d’aquesta tecnologia augmenta en l’època de l’any en què es compra més: Nadal. “Quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens escolta, el mòbil?”, es demana Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). “No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial”, respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algorismes. Segons un estudi, la IA transforma el consum i ja impulsa vuit compres de cada deu que s’han fet durant la campanya de Nadal.

L‘Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s’ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, deu més que no fa un any, i la meitat han anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial hi ha tingut un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, cercar productes i trobar ofertes.

“Les compres ens vénen condicionades”, ressalta Ganyet. “El nostre comportament a internet deixa moltes traces, que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els qui són semblants a nosaltres. I si tots els qui se’ns assemblen compren una marca de sabates, doncs també ens la recomanarà a nosaltres”, explica.

Aquests algorismes de recomanació que es calcula que han estat al darrere d’un 80% de les compres, es fan molt evidents en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de cercar un producte a Amazon i que tot d’una els suggeriments que apareixen siguin de productes semblants). “Ara qui ens coneix més bé són Google o Amazon”, alerta l’enginyer, que diu que aquesta tecnologia si és feta servir en contra pot crear societats molt distòpiques.

En el cas del comerç, el director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té moltes aplicacions, més enllà dels recomanadors. Segons que detalla, són qüestions relacionades amb la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors o la interacció amb els clients, entre més qüestions. En alguns casos, també es fan servir sistemes generatius d’intel·ligència artificial –els que creen contingut a partir de l’observació d’unes altres dades, el més conegut d’aquesta mena és ChatGPT–. “En l’àmbit de la moda, es pot fer una visió virtual de com et pot quedar una determinada peça”, exemplifica.

Els experts admeten que l’ús d’aquesta tecnologia no és a l’abast de tothom i són les grans multinacionals les que més avantatges n’han tret. Però els petits comerços també l’han emprada per acostar-se als consumidors potencials, per exemple amb campanyes publicitàries a les xarxes socials segmentades per audiència, per evitar de ser en una situació de desavantatge.

Als consumidors, en canvi, els llancen un avís, tenint en compte que més de la meitat han acabat gastant més que no havien previst, segons l’OCU. “El que cal fer és fer servir la intel·ligència natural, perquè tot el que se’ns recomana està mitjançat per intel·ligència artificial”, sentencia Ganyet.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any