29.01.2017 - 12:52
La companyia afirma que augmentarà l’eficàcia dels serveis de salut, millorant l’atenció i el servei al pacient
MADRID, 29 (EUROPA PRESS)
Indra s’ha convertit en la primera companyia a Espanya a impulsar la implantació de solucions capaces de centralitzar la gestió dels diferents laboratoris que existeixen en un sistema regional de salut i d’incloure els resultats en la història digital, una aposta que reafirma el seu lideratge en els projectes més rellevants a l’àmbit de la informació sanitària sobre el pacient.
En concret, Indra ha sumat a la seva cartera de serveis la implantació d’avançats sistemes d’informació de laboratori capaços d’integrar les peticions de proves i l’accés als resultats. Així, els professionals de la salut d’algunes comunitats autònomes poden ja trobar en la història clínica digital l’anàlisi dels seus pacients al costat de la resta de la informació.
Actualment, aquests sistemes són utilitzats per gairebé 38.000 professionals, gestionen anualment més de set milions de peticions de proves i uns 110 milions de determinacions –conceptes individualitzables que inclou cada sol·licitud d’anàlisis–.
“Parlem d’un model encara poc estès al nostre país, on existeixen molts hospitals que tenen vinculada la compra de reactius al programari de laboratoris, tot i que a poc a poc les comunitats autònomes ho estan adoptant perquè aporta un major control i un important estalvi de costos”, explica el responsable de la direcció de projectes de laboratoris al mercat de Sanitat d’Indra, Ricardo Calipienso.
Els serveis de salut de Comunitat Valenciana (Agència Valenciana de Salut), Balears (IB-Salut) i Astúries (Sespa) són pioners a adoptar, en col·laboració amb la companyia, aquests avançats sistemes d’informació, que, proporcionen una visió única de l’històric de proves del pacient.
Es tracta d’un model de programari corporatiu que facilita la gestió integrada de tot el procés analític del pacient; des que es desplaça al centre a fer l’extracció, s’analitzen les mostres i es validen, fins que es visualitzen les dades integrats en la seva història clínica.
BENEFICIS DE LA SOLUCIÓ
Indra remarca que aquest projecte ofereix la possibilitat de connectar els sistemes d’informació de laboratori amb els sistemes d’informació del servei de salut als hospitals, centres d’atenció primària i història de salut del ciutadà per rebre peticions i tornar resultats en format electrònic, així com per enviar alertes al professional sobre valors extrems.
Altres importants beneficis són la reducció del període de recepció de resultats per part del professional i l’eliminació de l’enviament d’informes en paper, tant als centres de salut com des dels laboratoris de referència a la resta.
En alguns casos, com IB-Salut, s’ha aconseguit disminuir en un 60% el temps utilitzat a realitzar el registre administratiu de les sol·licituds.
Calipienso afegeix que elimina proves innecessàries, ja que, per exemple, el pacient no necessitarà repetir anàlisis realitzades fa poc, doncs el professional clínic disposa del seu històric de resultats en tots els laboratoris i en qualsevol moment des del seu lloc d’atenció.
A més, incideix que el sistema té eines d’anàlisi estadístic de la informació que ajuden a seleccionar grups de risc i dissenyar accions preventives sobre ells i incorpora un sistema intel·ligent de processat d’analítiques que permet la inclusió automàtica de noves proves a partir dels resultats obtinguts en altres ja presents en la petició.
Alhora, facilita la identificació automàtica de proves sol·licitades considerades no procedents, és a dir, les que no calen en funció de criteris de validesa temporal o resultats d’altres anàlisis previs.
Des del punt de vista administratiu i de gestió, Calipienso destaca que els clients valoren especialment el poder disposar d’una cartera de serveis corporativa amb criteris d’assignació i repartiment consensuats, l’homogeneïtzació dels processos de treball, la possibilitat de compartir la informació i consolidar-la així com la implementació d’un sistema de qualitat homogeni per a tots els laboratoris de la xarxa.
HISTÒRIA CLÍNICA DIGITAL
Indra incideix que la integració de la informació clínica del ciutadà per aportar una visió única i compartida per tots els professionals de la salut presenta “avantatges clares”, no només com a forma de millorar l’atenció i qualitat del servei al pacient, sinó també com a eina clau per impulsar l’eficiència en els serveis de salut autonòmics.
Amb aquest final va néixer la història clínica digital, que el seu objectiu ha estat integrar tota la informació sobre la salut del pacient i posar-la a la seva disposició i a la dels professionals de la sanitat perquè puguin accedir a ella des de qualsevol ubicació quan les circumstàncies ho exigeixin.
En ella, se n’ha anat integrant a més informació procedent d’altres sistemes, com la imatge mèdica digital, que permet visualitzar imatges de diagnòstics i informes des de qualsevol centre o dispositiu connectat al sistema, o sobre tractaments farmacològics, aportada pels sistemes de recepta electrònica.
“En definitiva, l’objectiu és que el professional tingui un punt únic d’informació cada vegada més unificada que li permeti estalviar temps i li faciliti la presa de decisions”, afirma Ricardo Calipienso.
TRANSFORMACIÓ DIGITAL DE LA SANITAT
Indra ha participat activament en el desenvolupament de sistemes regionals de salut en la majoria de les comunitats autònomes. En concret, ha facilitat la implantació de la història clínica electrònica a Andalusia (Diraya), a la Comunitat Valenciana (Abucasis) i al Servizo Galego de Saúde (IANUS).
A més, a Galícia també treballa amb Telefónica a Telea, la plataforma tecnològica d’assistència i atenció domiciliària de la Xunta, i en el projecte Sisens, que permet recollir en temps real i de manera totalment informatitzada i sense fil tots els paràmetres relatius al pacient, tant els seus constants biològiques com dades ambientals.
Alhora, és soci tecnològic del Sescam en el desenvolupament d’Ykonos, el primer projecte global d’imatge mèdica digital implantat a Espanya, i lidera la implantació de la Recepta Electrònica amb projectes d’èxit a Aragó, Andalusia, Astúries, Cantàbria, Madrid, la Rioja, Múrcia, Comunitat Valenciana, Galícia, així com en les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla.