18.09.2025 - 00:12
|
Actualització: 18.09.2025 - 07:51
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat a Madrid el model lingüístic català i ha definit el català com una “llengua inclusiva i transversal”. Illa ha demanat que no es permeti la politització de la llengua per part de ningú.
Ho ha dit durant l’acte de la Diada a Madrid, en què ha participat per segon any consecutiu. Enguany, hi havia la vice-presidenta primera del govern espanyol, María Jesús Montero, set ministres del mateix govern, consellers del govern català i representants de diversos partits.
En la seva intervenció, Illa ha remarcat que la convivència significa parlar i escriure en la llengua pròpia: “Quan parlo en català faig una invitació a conviure, perquè conversar en qualsevol llengua de l’estat espanyol és un privilegi.”
En aquest context, ha dit que el català, el basc i el gallec no són llengües provincials, com diuen alguns, i les ha reivindicades com a llengües per a compartir, expressar-se i viure plenament.
“Representen una manera de viure i de conviure. Representen l’estat espanyol divers del qual tots formem part. El català suma i uneix tothom”, ha afirmat Illa.
Illa ha defensat el model lingüístic de Catalunya, insistint que el català ha construït convivència durant aquestes darreres dècades.
Tot seguit, ha fet valer la solidaritat que, a parer seu, han demostrat els bombers catalans lluitant contra el foc a Extremadura i a Castella i Lleó durant l’onada d’incendis.
Tal com va fer ara fa un any, ha assegurat que el seu govern defensa una Catalunya de tothom i amb tothom, dins el marc legal i institucional, recalcant que la convivència és la base que crea estabilitat social.
Per acabar, ha expressat el reconeixement als gairebé 55.000 catalans que viuen a Madrid: “Són la prova que catalans i madrilenys som molt més diversos i compartim molt més que els tòpics que sovint ens simplifiquen.”