Guillermo del Toro: “El que més m’atreu del gènere és la poesia de les imatges”

  • "El cinema és vital, sigui bo, dolent o regular", assegura

VilaWeb
Redacció
05.10.2017 - 19:00

“El cinema és vital, sigui bo, dolent o regular”, assegura

SITGES (BARCELONA), 5 (EUROPA PRESS)

El director mexicà Guillermo del Toro, que ha presentat aquest dijous en el Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya ‘La forma del agua’, ha assegurat que el que més l’atrau del cinema de gènere “és la poesia de les imatges. M’atreu la barreja de la mecànica d’un conte de fades amb l’estètica de l’horror”.

En la roda de premsa després de la projecció de la pel·lícula inaugural del festival, ha assegurat que “hi ha un munt de poesia” al cinema de terror, i ha assenyalat algunes de les imatges icòniques, assegurant que l’atrau aquesta mecànica més que altres aspectes relacionats amb el cinema de terror

‘La forma del agua’, ben acollida per part del públic, és un conte de fades que narra l’enamorament d’una dona muda, Eliza (Sally Hawkins), d’una criatura aquàtica –que Del Toro va trigar tres anys a dissenyar– amb la qual el govern nord-americà vol experimentar amb espuris interessos, personificat en el cap de seguretat (Michael Shannon).

Ambientada en uns els Estats Units temorosos de la intrusió soviètica, més enllà de referències al cinema de gènere clàssic, per la pel·lícula discorren temes com el racisme i l’homofòbia d’aquells anys, la solitud i la cerca del coneixement de l’altre, una pel·lícula a la qual els secundaris Richard Jenkins i Octavia Spencer brillen amb llum pròpia.

Ha explicat que va escriure el paper per Hawkins, remarcant que a la seva visió de la Bella i la Bèstia volia una bella que “bullís ous i es masturbés cada matí”, sense idealitzar, i una bèstia que no es convertís en príncep.

Del Toro ha remarcat que el cinema i la música tenen un paper a la seva pel·lícula, però que no ha volgut que fossin clàssics: “El cinema és vital, sigui bo, dolent o regular. El mateix que a les cançons”, ha sostingut, remarcant que en ocasions et pot salvar la vida una pel·lícula cutre.

“UNGÜENT PER A l’ÈPOCA ACTUAL”

Ha afirmat que ‘La forma del agua’ és la primera pel·lícula que no parla sobre la seva infància i que tracta temes com l’amor, la sexualitat i la política que presenta un conjunt de “sèries invisibles” que són sovint menyspreats.

Del Toro ha assenyalat que veu la seva pel·lícula, triumfadora al Festival de Venècia, com “un ungüent per a l’època actual” amb tanta crispació cap a l’altre a Amèrica, i ha afirmat que era una pel·lícula urgent per a ell.

Quan ha estat preguntat per la situació a Catalunya, Del Toro ha afirmat que com a mexicà és important que tingui un respecte i una distància davant quelcom “tan recent i tan tremend” que és dolorós de veure, i ha optat per la prudència i ha afirmat que el que ha de dir sobre la relació entre humans ho tracta en les seves pel·lícules.

PADRÍ DEL FESTIVAL

Del Toro, que és padrí d’aquest 50 aniversari del festival –patrocinat per Gas Natural Fenosa–, ha rememorat que Sitges ja era mític per a ell abans de venir per primera vegada amb ‘Cronos’ davant l’abandonament que, segons ell, hi ha del gènere a Llatinoamèrica: “(Sitges) Segueix sent una excepció vital, que s’ha de preservar”.

Ha dit que per a ell ha estat fonamental aquest festival –“és amor pur”– i ho considera vital per al món, i ha remarcat que, a diferència del fan a Amèrica, a Europa, s’analitza, s’esmicola i es parla del fantàstic amb majúscules.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any