Tall de la R3: guia pràctica per a sobreviure als setze mesos d’afectacions

VilaWeb
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Parets del Vallès en sentit Barcelona.
06.10.2025 - 21:40

El tall més gran fet mai a Rodalia comença avui. Les obres afectaran la R3, i obligaran a fer-hi un tall parcial que durarà setze mesos i que consta de dues fases. L’objectiu és culminar el desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga, al Vallès Oriental.

RENFE ha establert uns quants serveis alternatius de transport per carretera a fi de garantir la mobilitat dels viatgers afectats. En què consistiran, les obres? Quines alternatives de transport hi ha?

Primera fase: del 7 d’octubre al maig del 2026

En la primera fase de les obres de la R3, solament hi haurà servei ferroviari entre la Garriga i Puigcerdà / la Tor de Querol.

Aquest tall, que comença avui, durarà fins el maig de l’any que ve, i s’oferirà un servei alternatiu per carretera.

La primera fase de les obres de la R3.

Segona fase: del maig del 2026 al gener del 2027

En la segona fase, hi haurà servei ferroviari entre l’Hospitalet de Llobregat i Mollet Santa Rosa; i entre la Garriga i Puigcerdà / La Tor de Querol.

Aquest tall durarà del maig del 2026 al gener del 2027, i també s’oferirà un servei alternatiu per carretera.

La primera fase de les obres de la R3.

Quin és el pla de transport alternatiu?

El pla alternatiu de transport de la R3 que s’ha preparat per a fer front al tall de la línia R3 inclou busos directes a Barcelona des de Vic, Centelles, a Osona, i la Garriga, i serveis amb parades intermèdies des de Granollers-Canovelles, al Vallès Oriental.

Busos directes a Barcelona (Fabra i Puig)

Hi ha busos que aniran directament a Barcelona-Fabra i Puig, sense parades intermèdies, i operaran amb una freqüència alta durant tot el dia:

  • Vic – Barcelona (Fabra i Puig): cada 15 minuts entre les 6.00 i les 22.00.
  • Centelles – Barcelona (Fabra i Puig): cada 30 minuts.
  • La Garriga – Barcelona (Fabra i Puig): cada 60 minuts.

Aquest servei directe s’ha ampliat respecte del primer tall del 2023, quan només funcionava en hores punta. Ara cobreix tot l’horari diari, cosa que facilita els desplaçaments laborals, educatius i de lleure.

Busos amb parades intermèdies

A més dels busos directes, hi haurà serveis amb parades per a donar cobertura als municipis intermedis:

  • Granollers-Canovelles – Fabra i Puig: freqüència d’uns 20 minuts.
  • La Garriga – Fabra i Puig: cada 30 minuts.
  • Centelles – Fabra i Puig: cada 30 minuts.

Aquests busos circularan fins a les 22.45 o les 22.50, segons l’origen, i l’horari s’adaptarà al darrer tren disponible per facilitar els enllaços.

 

El Figueró i Sant Martí de Centelles es queden sense bus directe a Barcelona

En aquest cas, els viatgers del Figueró (Vallès Oriental) i Sant Martí de Centelles (Osona) no disposaran de bus directe amb Barcelona, a diferència del primer tall del 2023-2024. Hauran d’agafar el tren fins a Centelles o la Garriga per poder enllaçar amb el servei alternatiu per carretera.

Connexions i transbordaments a Barcelona

A Barcelona, el punt clau serà l’estació de busos de Fabra i Puig, que es convertirà en un gran intercanviador de Rodalia, metro i autobusos urbans i interurbans:

  • Els busos provinents del Vallès i Osona arribaran a l’avinguda de Meridiana, on s’habilitarà una parada específica per a la baixada de passatgers.
  • Els viatgers que surtin de Barcelona cap al nord ho faran des de les dàrsenes reservades per RENFE a la mateixa estació de Fabra i Puig.

A Fabra i Puig, els usuaris podran connectar amb la línia R4 o amb el metro L1 per arribar ràpidament al centre de la ciutat.

Un tall sense precedents

Segons RENFE i la Generalitat de Catalunya, no hi ha precedents d’una afectació d’aquesta magnitud i durada a la xarxa de Rodalia.

Més de 21.000 passatgers diaris quedaran sense tren en aquest tram, motiu pel qual s’ha dissenyat un pla alternatiu de transport amb 58 autobusos i 43.500 places diàries per a garantir la mobilitat sense necessitat de vehicle privat.

 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor