05.02.2017 - 10:24
Emma Suárez, segona intèrpret guardonada amb el Goya a Millor actriu i Millor actriu de repartiment en una mateixa edició
MADRID, 5 (EUROPA PRESS)
La pel·lícula ‘Un monstre em ve a veure’ ha estat la gran triomfadora en la 31 edició dels Premis Goya en fer-se amb nou dels 12 premis als quals aspirava, entre ells el de Millor director per a Juan Antonio Bayona, seguida per ‘Tarda para la ira’, que ha aconseguit dues dels guardons més rellevants: Millor direcció novella i Millor pel·lícula.
La superproducció de J. A. Bayona, màxima nominada en aquesta edició, ha estat guardonada en les categories de Millor direcció de fotografia, Millor maquillatge i perruqueria, Millor direcció d’art, Millor direcció de producció, Millor música original, Millors efectes especials, Millor so, i Millor muntatge.
Bayona no ha pogut evitar l’emoció en recollir el premi –el tercer de la seva carrera després d’obtenir el de Millor direcció novella per la seva òpera primera, ‘El orfanato’, i a Millor direcció per ‘Lo imposible’–, un moment en el qual ha reivindicat el “suport” a la cultura i en el qual ha manifestat el seu “orgull” per formar part del cinema espanyol.
Per la seva banda, l’òpera prima de Raúl Arévalo, ‘Tarde para la ira’, candidata a 11 premis, s’ha fet amb un total de quatre guardons: Millor direcció novella, Millor actor de repartiment (Manolo Solo), Millor guió original -el que més il·lusió li fa al director, segons ha manifestat a la premsa abans de començar la gala– i el de Millor pel·lícula.
El film, que es va presentar a Venècia, és el gran triomfador de la temporada de premis: va ser favorit als Premis Forqué, on va guanyar el guardó a la Millor pel·lícula, va obtenir un total de cinc guardons en els Premis Feroz i va rebre 11 medalles a la gala del Círculo de Escritores Cinematográficos (CEC).
En canvi, ‘L’home de les mil cares’, que competia en nombre de nominacions amb el film d’Arévalo, ha obtingut menys vots per part dels acadèmics.
El film d’Alberto Rodríguez va aconseguir en la passada edició del Festival de Sant Sebastià la Concha de Plata en reconeixement del treball d’Eduard Fernández, ha estat premiat en dues categories: Millor actor revelació (Carlos Santos) i Millor guió adaptat.
‘Que Dios nos perdone’, la cinta de Rodrigo Sorogoyen, reconeguda en la passada edició del Festival de Sant Sebastià amb el premi del públic al millor guió original, ha estat guardonada únicament en una de les sis categories en les quals competia: Millor actor (Roberto Álamo).
Així mateix, ‘1898. Los últimos de Filipinas’, que competia per nou premis, només ha rebut un guardó al Millor vestuari.
‘Julieta’, de Pedro Almodóvar, presentada en la passada edició del Festival de Cannes, preseleccionada als Oscar i estrenada en més de 50 països, aspirava en aquesta edició dels Goya a un total de set premis, dels quals només ha obtingut el de Millor actriu protagonista (Emma Suárez).
EMMA SUÁREZ: DOBLE GUARDÓ
L’actriu Emma Suárez ha aconseguit una fita que només havia aconseguit Verónica Forqué en 1987, obtenir el guardó a Millor actriu i Millor actriu de repartiment: el primer, pel seu treball a ‘Julieta’, de Pedro Almodóvar, i el segon pel seu paper en ‘La propera pell’, d’Isaki Lacuesta, per la qual cosa suma dos Goyes més a l’aconseguit en 1996 per ‘El perro del Hortelano’, de Pilar Miró.
L’actor Roberto Álamo ha guanyat el Goya a Millor actor protagonista per la seva interpretació d’un policia en el thriller ‘Que Dios nos perdone’ i ha sumat d’aquesta forma un segon Goya després del que va aconseguir en 2013 a la categoria de Millor interpretació masculina per ‘La gran familia española’.
Anna Castillo (‘El olivo’) i Carlos Santos (‘L’home de les mil cares’) han estat premiats com a millors actors revelació, mentre que en la categoria de Millor actor de repartiment ha recollit el Goya l’actor Manolo Solo, únic candidat en la seva categoria que no posseïa aquest premi.
‘Elle’, de Paul Verhoeven, guanyadora del Globus d’Or, ha estat la pel·lícula guardonada amb el Premi Goya a la Millor Pel·lícula no Europea i els responsables d’Avalon, la distribuïdora de la pel·lícula a Espanya, que aquest any celebra el seu 20 aniversari, han dedicat el premi a les distribuïdores europees que aposten pel “cinema de qualitat”.
Així mateix, el Goya a Millor pel·lícula iberoamericana ha estat per a l’argentina ‘El ciudadano ilustre’, de Gastón Duprat, Mariano Cohn.
Per la seva banda, el documental ‘Frágil equilibrio’, dirigit per García López, ha guanyat el Goya a la Millor pel·lícula documental.
Els responsables d’aquesta pel·lícula han dedicat aquest guardó a José Mujica, “per aportar llum en aquests temps de foscor”, i han demanat que es detingui la construcció de “fronteres entre les persones”.