11.11.2025 - 13:00
|
Actualització: 11.11.2025 - 13:29
El consell de ministres espanyol ha aprovat l’avantprojecte de llei per reduir el nombre màxim d’alumnes per grup i establir una regulació bàsica i homogènia de la jornada lectiva dels professors no universitaris. La nova norma redueix el nombre màxim d’alumnes per aula: 22 a primària (ara en permetia 25) i 25 a ESO (fins ara eren 30). Als centres sostinguts amb fons públics, l’alumnat amb necessitats educatives especials tindrà consideració de dues places.
Segons l’avantprojecte, la jornada lectiva setmanal del professorat serà, de manera general, de 23 hores a infantil, primària i educació especial, i de 18 hores a la resta d’ensenyaments. De manera excepcional i per motius organitzatius, es podrà arribar a un màxim de 20 hores, compensades amb dues hores complementàries per període addicional. El govern espanyol ja va fer una recomanació a les comunitats autònomes el 2019 sobre les ràtios, però no totes la van adoptar. Ara, amb aquest avantprojecte, es fixa una regulació màxima legal d’hores per garantir l’homogeneïtat a tot l’estat.
La nova jornada lectiva, el curs vinent
El calendari d’aplicació preveu que la nova jornada lectiva i la consideració doble de l’alumnat amb necessitats educatives especials entrin en vigor el curs 2026-2027. Les noves ràtios començaran a implantar-se progressivament: el curs 2027-2028 a infantil i primària; el 2028-2029 a secundària; i el 2029-2030 a batxillerat, amb una aplicació plena prevista per al curs 2031-2032.
A Catalunya, ja s’aplica el límit d’hores lectives per als docents, i fa alguns anys que hi ha una ràtio de 20 alumnes o menys als grups d’I3, sobretot als centres públics. A ESO la ràtio més habitual continua essent de 30 alumnes per grup.
A més, el govern establirà mitjançant les ràtios per als ensenyaments no obligatoris i els criteris per determinar els centres que, per raons socials o educatives, podran tenir reduccions addicionals.
Dificultats per aprovar-se
El govern espanyol ha aprovat l’avantprojecte de llei, però encara té al davant un procés llarg abans no es pugui aprovar definitivament. Ara s’haurà de negociar amb organitzacions sindicals i comunitats autònomes, i després el govern espanyol l’aprovarà com a projecte de llei.
Llavors, el text s’enviarà al congrés espanyol, on previsiblement es trobarà amb el blocatge decretat per Junts, que posa en risc que sigui aprovat.
Índex de vulnerabilitat
El Ministeri d’Educació espanyol treballa amb l’Institut d’Estadística per elaborar un índex de vulnerabilitat socioeconòmica. Aquest índex ha de permetre d’identificar els centres amb una situació de complexitat especial pel tipus d’alumnat o la ubicació. És una fórmula matemàtica, basada en variables com el context socioeconòmic, per determinar el grau de vulnerabilitat de cada estudiant. L’avantprojecte de llei preveu que, en el termini de sis mesos des de l’entrada en vigor de la llei, s’impulsin recursos com aquest per a centres d’aquest perfil.
La ministra d’Educació, Pilar Alegría, ha dit que la intenció és revertir les retallades de 2012, amb el govern del PP, per atendre millor els qui cuiden i ensenyen.