09.12.2025 - 14:37
|
Actualització: 09.12.2025 - 15:12
El focus de la pesta porcina africana (PPA) continua controlat amb 13 casos positius, tots situats en el radi d’infecció de sis quilòmetres. Ho ha confirmat el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, que ha dit que el cap de setmana havia estat tranquil i els ciutadans havien complert les restriccions i prohibicions. Segons Ordeig, els efectius mobilitzats ja han recorregut tot el radi de 6 quilòmetres i avui s’acabarà el de 10. En total, s’hauran revisat 11.000 hectàrees: el 50% a peu, el 30% amb drons i el 20% amb gossos.
La prioritat és recórrer als gossos en el radi de 20 quilòmetres i continuar les negociacions amb els països per a obrir els mercats, sobretot els de l’Àsia, d’on depenen el 80% de les exportacions extracomunitàries de carn de porc. “Serà una cursa de fons. Hem analitzat com han actuat tots els països, sobretot els millors, Bèlgica i els Països Baixos. Les conseqüències duraran temps i caldrà pensar bé com actuem i ens hi adaptem”, ha dit Ordeig.
També ha insistit que es mantindrien les restriccions als 91 municipis afectats, com a mínim fins el 14 de desembre, i que avui es farien les proves PCR a les setze granges que s’han afegit a la quarantena que hi havia dins el radi afectat. De moment, per sort, no s’ha detectat cap infecció en explotacions. També s’han començat a portar animals del radi de 20 quilòmetres a l’escorxador.
El comitè que investiga l’origen del brot
Avui al matí s’ha posat en marxa el comitè auditor de científics que ha d’investigar l’origen del brot de pesta porcina africana. Serà format per sis científics, tots coordinats pel director de l’IRTA, Josep Usall.
La coordinadora científica serà la doctora Laura Pérez, cap de l’àrea animal i seguretat biològica del CISA. També hi participarà el doctor Gorka Aduriz, cap d’àrea de sanitat animal de NEIKER-BRTA del País Basc; el professor Massimo Palmarini, cap de virociència del Centre Mèdic Universitari Erasme de Rotterdam; el doctor Gonzalo Pascual, cap de l’àrea seguretat biològica i biocontenció de la Universitat Carlos III; Xavier Abad, cap de la unitat de biocontenció d’IRTA-CReSA; i la doctora Diana Ramírez, responsable de la plataforma d’infrastructures de producció animal d’IRTA.
Ajuts econòmics
Ordeig ha destacat que el govern està disposat a ajudar el sector i les empreses de les zones afectades que hagin tingut un impacte econòmic arran de les prohibicions i les mesures decretades.
El consell executiu ha signat dues decisions per a pal·liar els efectes del brot: una línia d’ajuts de 10 milions i la declaració d’emergència per a totes les actuacions necessàries. La primera mesura, a més, permetrà d’incloure les empreses afectades com a possibles beneficiàries d’una línia de préstecs de l’Institut Català de Finances. La segona permet que les administracions actuïn per la via d’urgència –i, per tant, que no se sotmetin als processos de contractació pública habituals, com va passar durant la pandèmia– en totes les qüestions relacionades amb el subministrament de material veterinari, vehicles i combustible, portàtils, pissarretes, mòbils, drons, càmeres termosensibles, trampes, armes i munició; i amb els serveis de laboratori i medicaments, equipament de protecció, neteja, allotjament i restauració del personal que hi participi, vigilància, transport i eliminació d’animals morts, formació de personal, senyalització, comunicació, publicitat i instal·lació de mòduls prefabricats i lavabos provisionals.
El conseller i el president, Salvador Illa, s’han reunit avui al matí amb el sector carni, preocupat per la reputació. “Els ajuts tenen pressupost i es poden activar en qualsevol moment”, els ha dit Ordeig.
Quant a les exportacions, ha explicat que hi ha oberta la via diplomàtica i que l’esforç s’ha de centrar sobretot en el Japó i les Filipines, dos mercats asiàtics molt importants que encara continuen tancats. Ha celebrat que s’hagi recuperat Corea del Sud. I respecte al continent americà, ha reconegut que la situació era complicada i que Mèxic continuava enrocat. “No hi tenen cap cas de pesta porcina africana i qualsevol obertura és més complexa”, ha reconegut Ordeig.