13.12.2025 - 08:17
|
Actualització: 13.12.2025 - 11:30
El ministre d’Agricultura i Pesca del govern espanyol, Luis Planas, ha anunciat un acord amb la Comissió Europea per a establir les quotes de pesca del 2026. Així, la flota d’arrossegament de la Mediterrània podrà sortir a pescar 143 dies, si manté les mateixes mesures de compensació que enguany.
Ho ha fet públic aquesta matinada, en un missatge per vídeo, després d’una nova jornada de negociacions a Brussel·les. El ministre espanyol ha reconegut que les converses han estat molt difícils i ha qualificat de reeixida evident el resultat assolit perquè el punt de partida de la comissió era de 9,7 dies.
El conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Òscar Ordeig, ha rebut bé l’acord, malgrat que ha advertit que “queda molta feina per a fer”. A més, ha dit que el comissari europeu s’ha compromès a modificar el reglament de pesca que, a parer seu, s’ha demostrat que no funciona. “Cal un punt d’inflexió”, ha assegurat en una entrevista a RAC1.
El president de la Federació Catalana de Confraries de Pescadors, Antoni Abad, ha titllat el pacte de “acord agredolç”. Ha assegurat que no és el que voldrien, però ha admès que és una millora substancial de la proposta inicial que feien les institucions europees.
D’ençà del matí de dijous, els ministres de Pesca de la UE han intentat d’arribar a un acord sobre les possibilitats pesqueres del 2026 en aigües de l’Atlàntic i els dies de pesca a la Mediterrània. A la Mediterrània, l’executiu comunitari havia proposat originalment que cada vaixell de la flota pesquera espanyola sortís a pescar 9,7 dies l’any 2026, una reducció d’un 65% respecte dels 27 dies proposats per Brussel·les per a les captures d’enguany, una proposta que els pescadors catalans refusaven frontalment.
En l’acord de l’any anterior, es permetia de triar un seguit de mesures de compensació –per exemple, mesures respectuoses amb l’ecosistema marí, com ara l’ús de xarxes específiques que fan menys dany al mar– i d’escollir-ne les unes o les altres, per poder elevar la xifra de dies de pesca similar a la de l’any passat. No obstant això, en la proposta inicial per a la pesca el 2026, per a assolir una xifra de dies de pesca per sobre de les cent jornades era necessari d’aplicar totes les mesures proposades.