La fiscalia descarta d’arxivar la causa contra Salomé Pradas per la gestió de la gota freda

  • Argumenta que la responsabilitat del pla d’emergència corresponia a Pradas com a titular de Protecció Civil i Emergències

VilaWeb
24.10.2025 - 18:23
Actualització: 24.10.2025 - 21:28

La fiscalia de València s’oposa al sobreseïment de la causa contra l’ex-consellera d’Interior de la Generalitat, Salomé Pradas, per la gestió de la gota freda, tal com havia sol·licitat la seva defensa. El ministeri públic assenyala que la direcció del pla davant l’emergència corresponia a la investigada per la seva condició de titular de la conselleria competent en protecció civil i emergències.

La magistrada de Catarroja que instrueix el procediment ha rebut l’informe del ministeri fiscal.  En l’escrit, al qual ha tingut accés Europa Press, es rebat la defensa i es complementen els arguments jurídics de la jutgessa, remarcant la responsabilitat de Pradas com a garant en la presumpta comissió per omissió dels delictes d’homicidi i lesions.

El fiscal recorda que la situació d’emergència del Pla Especial davant el risc d’inundacions al País Valencià es va activar el 29 d’octubre del 2024 a les 07.45 amb la declaració de la situació 1 a la comarca de la Ribera Alta, després que el Centre de Coordinació d’Emergències activés l’alerta meteorològica per la pluja de nivell roig al litoral sud, l’alerta per la pluja de nivell taronja al litoral nord, nivell taronja a tot l’interior i alerta per tempestes de nivell taronja a tot l’interior i nivell groc a tot el litoral.

Segons l’avís, s’estaven produint “precipitacions intenses i generalitzades al sud de València amb previsió que el front avanci de sud a nord, afectant la resta del País Valencià. Es poden arribar a acumular 40 mm de pluja en 1 hora i 150 mm en 12 hores. Tots aquests fenòmens estan en curs”. A les 10.00 d’aquell dia, es va ampliar l’emergència a alertes per la pluja de nivell roig a tot el litoral i interior nord.

Poc després, segons el fiscal, a les 11.45, es va declarar la situació d’emergència 0 per alerta hidrològica al riu Magre; a les 12.20, la mateixa situació per alerta hidrològica a la rambla del Poio; a les 14.00, situació 1 per inundacions a la Ribera Alta i la comarca d’Utiel-Requena; i a les 15.00, situació 2 per inundacions a Utiel-Requena.

El fiscal matisa que aquestes situacions d’emergència venien després d’una situació de pre-emergència, que, segons el Pla Especial, serveix per a confirmar o no la situació de risc i la seva evolució. El CCE Generalitat organitza rondes de seguiment amb els organismes i serveis col·laboradors per obtenir informació sobre la intensitat i la zona de les precipitacions i l’increment dels nivells als cursos fluvials.

També s’estableix valorar els registres de la xarxa SAIH, posant l’atenció en les alertes per superar els llindars de pluja, i fer rondes informatives periòdiques amb organismes, operadors i empreses de serveis bàsics per recollir la informació necessària sobre la situació real dins el seu àmbit.

La fiscalia constata que el 29 d’octubre, el CCE va convocar el Cecopi per a les 17.00 hores i reforça que la gestió del pla corresponia a Pradas per la seva condició de titular competent en protecció civil i emergències.

Mesures de protecció per a la població

Aquesta direcció comportava, entre altres funcions, determinar, segons la gravetat de l’emergència, les mesures de protecció per a la població, assignar els recursos humans i materials necessaris segons la localització de l’emergència, establir les prioritats d’actuació que considerés oportunes i decidir la informació que calia oferir a la població i als mitjans, segons la situació.

Per a totes aquestes funcions es podia assessorar d’un comitè format pel grup de seguiment del risc i pel grup de gestió de mitjans i recursos, amb integrants com un tècnic d’emergències del departament de protecció civil, el representant de la confederació hidrogràfica implicada, el representant de l’Agència de Meteorologia espanyola, el director tècnic del consorci provincial de bombers o el cap del servei de bombers del municipi afectat en el cas de capitals de demarcació, el director del pla sectorial de carreteres i un tècnic d’emergències responsable del telèfon 1·1·2 País Valencià.

Segons el fiscal, Pradas podia requerir tota la informació que hagués considerat necessària als integrants del comitè per gestionar l’emergència i coordinar l’ús de recursos humans i materials.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor