A partir d’avui es pot recuperar la fiança dels abonaments gratuïts de Renfe: com s’ha de fer?

  • Us expliquem com es pot recuperar la fiança dels abonaments vigents fins ara · Ja es poden adquirir els bitllets del primer quadrimestre del 2023

VilaWeb
Redacció
09.01.2023 - 15:10
Actualització: 09.01.2023 - 15:39

Renfe retornarà, a partir d’avui, la fiança dels abonaments de Rodalia i Mitjana Distància del 2022, que permetien de viatjar de manera il·limitada i de franc durant quatre mesos, del primer de setembre al 31 de desembre de 2022.

Els usuaris havien d’abonar una fiança, que era de deu euros en els títols de rodalia i de vint en els de mitjana distància. Us expliquem com es pot recuperar ara la fiança i què s’ha de fer per obtenir l’abonament dels primers mesos d’enguany.

Com podem recuperar la fiança?

Els usuaris que van abonar la fiança amb targeta rebran automàticament la devolució al compte. En canvi, els qui la van pagar en metàl·lic hauran de sol·licitar el reembossament presencialment a partir del dia 15 de gener als punts de venda de les estacions. Perquè es torni la fiança cal haver conservat la targeta o el codi QR.

Per facilitar els tràmits relacionats amb el retorn dels diners, Renfe també ha habilitat una línia telefònica específica (91 919 15 67) per a informar sobre el tràmit.

Quins requisits cal haver complert?

Tal com va establir el decret del govern espanyol, el requisit perquè es torni la fiança és haver fet com a mínim setze viatges entre el primer de setembre i el 31 de desembre; és a dir, una mitjana de quatre viatges el mes. En cas de no complir el nombre mínim de viatges, la fiança es considerarà una indemnització i no serà tornada a l’usuari.

L’operadora ferroviària ja ha confiscat la fiança als usuaris que han reservat plaça tres vegades, pel cap baix, per a un tren de Mitjana Distància i que després no hi han viatjat.

Com podem adquirir el nou abonament?

Tot i que el preu de la fiança no varia, el títol del 2022 no serveix per a enguany. Per tant, els usuaris han d’adquirir un nou abonament, que també té una vigència de quatre mesos, entre el primer de gener i el 30 d’abril. De fet, a començament de març ja es podrà demanar l’abonament que serà vigent entre el primer de maig i el 31 d’agost.

Per sol·licitar els abonaments, cal haver-se registrat prèviament a la pàgina de Renfe: fent clic ací i, tot seguit, pitjant l’opció “Registrar-me”. Una vegada dins, l’usuari ha de seleccionar el nucli de Rodalia. A continuació, apareixerà un menú amb l’opció “comprar bitllets”, on l’usuari ja podrà seleccionar l’estació d’origen i destinació. El següent pas serà “seleccionar una tarifa” i triar el nou “abonament gratuït per a viatger freqüent”.

Finalment, es genera un codi QR i un codi de set dígits que es pot localitzar en el menú “compra bitllets” i “els meus bitllets”. Caldrà que l’usuari presenti aquest codi QR quan arribi a l’estació, a les màquines de venda automàtica o a les taquilles, on s’obtindrà un abonament físic, sense cost. A l’abonament, hi constarà el DNI o el telèfon mòbil del viatger. D’aquesta manera serà unipersonal.

Quines són les línies de Renfe franc?

Al Principat, són de franc els serveis de Rodalia de Barcelona, Rodalia de Girona, Rodalia del Camp de Tarragona i els serveis regionals. Les línies incloses són:

  • Serveis de Rodalia de BarcelonaR1 (Molins de Rei – Maçanet-Massanes), R2 (Castelldefels – Granollers Centre), R2 Nord (Aeroport – Maçanet-Massanes), R2 Sud (Sant Vicenç de Calders – Barcelona-Estació de França), R3 (l’Hospitalet de Llobregat – Puigcerdà), R4 (Sant Vicenç de Calders – Manresa), R7 (Barcelona Sant Andreu Arenal – Cerdanyola Universitat) i R8 (Martorell – Granollers Centre).
  • Serveis de Rodalia de Girona: RG1 (l’Hospitalet de Llobregat – Figueres/Portbou).
  • Serveis de Rodalia del Camp de Tarragona: RT1 (Tarragona – Reus) i RT2 (l’Arboç – Salou-Port Aventura).
  • Serveis regionals: R11 (Barcelona Sants – Portbou), R12 (L’Hospitalet de Llobregat – Lleida), R13 (Barcelona Estació de França – Lleida. Per Valls), R14 (Barcelona Estació de França – Lleida. Per Tarragona i Reus), R15 (Barcelona Estació de França – Reus – Riba-Roja d’Ebre), R16 (Barcelona Estació de França – Tarragona – Tortosa/Ulldecona) i R17 (Barcelona Estació de França – Salou-Port Aventura).

Mapa de la xarxa de Rodalia i serveis regionals del Principat.

Al País Valencià se’n beneficien les sis línies de Rodalia de València i el servei de mitja distància. Les línies incloses són:

  • Serveis de Rodalia de València: C-1 (València – Gandia), C-2 (València – Xàtiva – Moixent), C-3 (València – Bunyol – Utiel), C-4 (Sant Isidre – Xirivella-l’Alter), C-5 (València – Caudiel) i C-6 (València – Castelló).
  • Serveis de mitja distànciaER02 (Castelló – Vinaròs), 43 (Alacant –Múrcia — Llorca), 44 (València – Cartagena), 45 (Alacant – Ciudad Real), 46 (València – Alcázar de San Juan), 47 (València – Xàtiva – Alcoi), 48 (València – Conca – Madrid), 49 (València – Osca), 50 (València – Tortosa) i 61 (Alacant – Tortosa).

    Mapa de la xarxa ferroviària de Rodalia de València.

A diferència del Principat i el País Valencià, les Illes no són cobertes pels serveis ferroviaris espanyols. Els Serveis Ferroviaris de Mallorca i el Ferrocarril de Sóller són operats respectivament pel govern de les Illes i per l’empresa privada Ferrocarril de Sóller SA, no pas per Renfe.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any