03.12.2025 - 12:51
|
Actualització: 03.12.2025 - 13:47
L’associació de consumidors FACUA ha denunciat que la Direcció General de Trànsit espanyola permet que es comercialitzin a gran escala balises d’emergència V-16 que no compleixen els requisits obligatoris, i ha advertit que aquesta situació origina un frau generalitzat als conductors. L’associació reclama que la DGT activi amb urgència un mecanisme d’avís públic que expliqui inequívocament quins dispositius són vàlids i quins no.
En una compareixença, el secretari general de FACUA, Rubén Sánchez, ha acusat la DGT de no haver aturat la utilització indeguda del seu logotip en la publicitat d’algunes marques que venen aquestes balises com si fossin homologades, sense advertir que deixaran de ser útils a partir del primer de gener. “Cap consumidor no compraria un dispositiu com aquest si li diguessin clarament que no servirà”, ha dit.
Sánchez ha criticat amb contundència la inacció de la DGT, que responsabilitza d’haver permès que empreses i plataformes de venda s’enriqueixin venent productes que indueixen a l’error. Segons ell, sorprèn que l’organisme no hagi informat directament els conductors sobre les obligacions que entren en vigor el 2026. Reclama, per tant, una comunicació immediata i accessible a tothom.
Sobre les possibles multes per l’ús d’una balisa no homologada a partir del primer de gener, el portaveu ha explicat que el consumidor pot reclamar responsabilitats a l’empresa si ha estat enganyat en el moment de la compra, encara que la norma s’hagi de conèixer.
Segons FACUA, la publicitat confusa o incompleta d’aquests dispositius pot constituir un engany als consumidors i justificar la devolució de l’import. L’associació anima a reclamar el retorn de totes les balises adquirides enguany que s’hagin venut com a “homologades per la DGT” sense especificar clarament que no inclouen el sistema de connectivitat amb Trànsit, que serà obligatori a partir del primer de gener del 2026. Aquest requisit implica que la balisa incorpori una SIM que permeti la comunicació automàtica amb la DGT.
FACUA recorda que les V-16 sense connectivitat es poden utilitzar legalment fins al 31 de desembre com a complement dels triangles de senyalització, però alerta que amagar aquesta limitació vulnera tres normes: l’article 5 de la llei de competència deslleial, alguns articles de la llei general de consumidors i usuaris –que exigeix informació essencial, veraç i suficient– i el reial decret que regula específicament aquestes balises.
Segons l’organització, algunes empreses han ocultat deliberadament aquesta informació quan la demanda s’ha enfilat, amb la intenció de liquidar existències. Sánchez considera que aquesta pràctica, basada en l’“omissió premeditada de dades clau”, porta molts compradors a adquirir un producte que no els servirà al cap de pocs dies.