30.08.2025 - 09:20
|
Actualització: 02.09.2025 - 22:46
El sector turístic ha tancat l’agost amb satisfacció, però adverteix que com més va menys es gasta. Després dels anys immediatament posteriors a la pandèmia, quan se sortia i es gastava molt, ara hotelers i restauradors perceben una moderació en el consum.
Tot i que les xifres de visitants tornen a ser rècord, les pernoctacions disminueixen i les estades són més curtes. L’experiència d’anar a un bon restaurant o a comprar ha perdut pes, segons la directora general de Barcelona Oberta, Elvira Garcia. “No es gastaran quaranta euros si se’n poden gastar vint”, diu Manuel Ángel Ortiz, del gremi d’hoteleria de Castelldefels. Amb tot, el sector defensa que la temporada alta com més va més s’allarga i creu que cal que l’ocupació sigui més constant durant l’any.
El turisme a Catalunya tanca un altre estiu amb xifres excel·lents i en alguns casos de nou rècord, però hi ha el temor d’haver tocat sostre i es percep en la majoria de destins turístics, especialment la capital, Barcelona, i la seva àrea metropolitana.
Elvira Garcia alerta d’una davallada de la despesa dels visitants a la capital. També remarca que el visitant local al centre de la ciutat s’ha perdut, una tendència que van detectar l’any passat i que considera preocupant. A més, lamenta l’absència de turistes nord-americans, que habitualment compraven en botigues de luxe, i ho atribueix a la caiguda del dòlar enfront de l’euro.
En la mateixa línia, Joaquim Boadas, secretari general de la Federació Catalana d’Associacions d’Activitats de Restauració i Musicals (FECASARM), assenyala que els visitants fan estades més curtes, i això es tradueix en una despesa menor en comparació amb els anys anteriors a la pandèmia.
Estades més curtes
Les xifres reflecteixen una lleugera tendència a la baixa en nombre de pernoctacions als hotels. Segons dades de l’INE, el mes passat es va batre el rècord de turistes allotjats als hotels catalans durant un juliol (2,6 milions, un 3,3% més que fa un any), però el total d’estades a les habitacions es va mantenir estable (8,2 milions, un 0,2% més).
De mitjana, cada visitant es va allotjar 3,14 nits als hotels catalans, la xifra més baixa per a un juliol d’ençà del 1999, llevat dels anys 2020 i 2021, marcats per la pandèmia. A començament de segle, els turistes s’hi estaven quatre nits; abans de la covid va caure a 3,5, un topall del qual no ha tornat a pujar. L’any passat la xifra era de 3,24 pernoctacions.
A Tarragona, el portaveu de la Federació Empresarial d’Hoteleria i Turisme (FEHT), Xavier Guardià, destaca l’ocupació durant el pont del 15 d’agost, amb xifres entre el 90% i el 95%, i la resta del mes per sobre el 85%. Afirma que l’agost encara és el mes per excel·lència, sobretot per a visitants de l’estat espanyol i de l’estat francès.
Allargar la temporada
Guardià ressalta que la temporada s’allarga i això també afecta l’ocupació: “Quan tens un 90-95% d’ocupació vas més estressat”, remarca, però diu que estan contents d’allargar i reforçar les temporades. Segons ell, encara no s’ha tocat sostre perquè resten molts mesos per omplir, tot i que a l’agost sí que s’hi acosta. Explica que el més important ja no és només el nombre de turistes ni crear rècords, sinó aconseguir que la temporada sigui més llarga i més constant.
El turista estranger és el que més ha reduït les estades, amb una mitjana de 3,5 nits, quan abans de la pandèmia eren quatre. El resident a l’estat espanyol manté una mitjana al voltant de les 2,5 nits.
El sector subratlla que la gent cada vegada estiueja menys dies i reparteix les vacances durant l’any, i pateix més l’augment dels preus. “Crec que tornem a la despesa de 2019, perquè durant la pandèmia no podíem gastar i, quan vam sortir, el 2023 i el 2024, va ser una mica carpe diem”, resumeixen.
Un turisme d’estalvi
A Barcelona, Garcia assegura que es percep un “turisme d’estalvi”, i assenyala que l’experiència d’anar a un bon restaurant o fer compres s’ha deixat de fer. Fins i tot, apunta que alguns clients d’hotels demanen menjar a domicili o compren en supermercats i ho consumeixen a l’habitacle, i això es nota en la facturació de la restauració.
Boadas lamenta que el client que abans gastava entre 2.000 i 5.000 euros en una nit ha desaparegut. Tot i la reducció del consum, especifica que les nits de divendres i dissabte han estat els dies més forts, amb ocupacions del 90%. Valora positivament l’estiu a Barcelona, amb un comportament semblant al del 2024, sobretot a l’oci nocturn.
Oskar Stöber, president del gremi d’hoteleria de Sitges, confirma que la despesa mitjana ha disminuït respecte de l’any passat, encara que no és un descens gran. Encara no volen quantificar la caiguda perquè no tanquen temporada fins passat el festival de cinema, a l’octubre.
Ortiz, del gremi d’hoteleria de Castelldefels, també reconeix una caiguda en la facturació, perquè els clients han limitat el pressupost per les vacances. Preveu que els ingressos de l’agost podrien caure un 10%, malgrat la bona arrencada de temporada entre maig i juny. També es queixa dels missatges d’alerta pel clima, tant per calor com per la pluja, perquè condiciona la clientela i fa que la gent agafi por.
Els càmpings allarguen temporada
El sector del càmping ha tingut també un agost amb bones xifres d’ocupació, sostingudes al voltant del 85% durant tota la temporada. El president de la federació catalana de càmpings, Miquel Gotanegra, destaca que prop d’un 45% dels usuaris han estat del país, amb una tendència a l’alça des de la pandèmia. Pel que fa al visitant estranger, predomina el mercat francès, belga i alemany.
Com també passa als hotels, es registra una reducció de les pernoctacions. Si l’estiu del 2024 l’estada mitjana als càmpings gironins era de set nits, aquest 2025 tancarà per sota de sis. Tanmateix, assenyalen un augment de visitants i que la temporada no s’acaba a l’agost. Les ocupacions a Girona es mantenen elevades de cara a la tardor.
En aquesta zona, cada vegada hi ha més negocis de càmping oberts tot l’any i ja s’ha invertit en piscines climatitzades i altres serveis. Els empresaris apunten que la xarxa d’hospitals a la demarcació és un atractiu per a molts turistes sèniors que aprofiten els mesos de menys afluència per visitar les comarques gironines.
Malgrat la sensació d’estades més curtes a Girona, les dades de l’INE indiquen que les 6,38 nits de mitjana que s’hi estan als càmpings del país són el valor més alt de la dècada. Els hostes d’albergs i cases rurals tampoc estan en mínims, a diferència dels hotels.
El turisme rural permet estades més curtes
Les cases de turisme rural del Berguedà valoren positivament l’ocupació d’aquest agost, que s’ha situat al 80%, lleugerament superior al 2024. El president de l’associació d’agroturisme del Berguedà, Orol Banyos, reconeix que molts clients demanen escurçar l’estada, i per això algunes cases ja permeten fer tres o quatre nits, en comptes d’una setmana sencera.
Banyos ressalta que les tres primeres setmanes d’agost són les més fortes i, des de fa un parell d’anys, molts clients traslladen que, pel canvi del calendari escolar, prefereixen estar-se a casa l’última setmana del mes. El juliol l’ocupació del turisme rural a la zona va ser més baixa, al voltant del 60%.
El perfil majoritari dels clients del turisme rural català són famílies de l’àrea metropolitana de Barcelona, sobretot de Sabadell i Terrassa, però han detectat un augment de visitants de l’estat francès, que ara ja són el segon perfil més nombrós.
Activitats d’aventura
Al sector de les activitats d’aventura, a l’Alt Pirineu i Aran, el president de l’associació d’empreses d’esports d’aventura del Pallars Sobirà, Flòrido Dolcet, diu que estan satisfets, especialment pel bon comportament de les activitats aquàtiques. Les pluges de primavera els han estat favorables i les altes temperatures de l’estiu han incrementat la demanda. La temporada, que s’allarga fins al 15 d’octubre, podria tancar amb gairebé xifres de rècord.
Les previsions apunten que aquest 2025 se superaran els 800.000 serveis oferts el 2024, un any marcat per la sequera. Dolcet remarca que tant el Pallars Sobirà com el conjunt de la demarcació de Lleida són referents dels esports d’aventura i el turisme actiu a l’estat espanyol, tant per la pràctica d’activitats com per l’oferta que hi ha disponible.