Eslovàquia restringeix constitucionalment els drets LGBT i obre un conflicte amb la UE

  • El parlament aprova una reforma constitucional que restringeix l’adopció i la diversitat sexual

VilaWeb
26.09.2025 - 13:11
Actualització: 26.09.2025 - 18:06

El parlament d’Eslovàquia ha aprovat una reforma de la constitució que restringeix els drets LGBTI i modifica el marc de relació amb la Unió Europea. El text limita l’adopció només a les persones casades heterosexuals, diu que tan sols existeixen dos sexes –home i dona– i obliga a demanar permís patern per a qualsevol mena d’educació sexual.

En nom de la sobirania nacional, la reforma també estableix que, en qüestions culturals i ètiques, les lleis eslovaques prevalguin sobre les regulacions europees i sobre tractats internacionals de drets humans. El Consell d’Europa ja havia advertit que aquesta mesura era incompatible amb els compromisos internacionals del país.

Les esmenes s’han aprovat amb el suport de 90 diputats, la majoria mínima necessària. El govern de Robert Fico ha hagut de recórrer a legisladors de fora de la coalició per a tirar endavant la reforma, en el marc del pols recurrent amb la Comissió Europea, a la qual acusa de difondre valors allunyats de les tesis tradicionals.

Fico ha defensat a la cambra que la mesura és una “salvaguarda contra els experiments liberals i progressistes sobre la família i la paternitat”, segons que ha informat l’agència Bloomberg. El 2024, Eslovàquia ja va modificar la constitució per a definir el matrimoni com la unió entre un home i una dona.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor