05.02.2026 - 15:50
|
Actualització: 05.02.2026 - 16:13
Els comerciants i restauradors del Pas de la Casa asseguren que la facturació ha caigut en alguns casos fins a un 70% arran del tall de la carretera RN20, la principal connexió amb Catalunya Nord i Occitània, d’ençà de l’esllavissada registrada el cap de setmana.
El representant del sector al Consell Econòmic i Social del Pas de la Casa, Gerard Pifarré, ha avisat de la gravetat de la situació, i el cap de govern, Xavier Espot, ha admès que les perspectives no eren gaire optimistes i que el tall es podria allargar unes quantes setmanes o fins i tot mesos. Davant d’això, el govern estudia mesures d’ajut per a compensar les pèrdues, com ara exempcions del pagament de l’IGI o de les cotitzacions dels treballadors, a més de crèdits tous, un instrument ja utilitzat durant la pandèmia de covid. El comú d’Encamp tampoc no descarta de bonificar taxes com la de radicació i la d’higiene.
Els empresaris també han demanat la gratuïtat del transport públic per als treballadors transfronterers mentre duri el blocatge i més flexibilitat als controls duaners francesos per a facilitar l’arribada de clients. Mentrestant, s’han reforçat les alternatives de mobilitat amb més freqüències de tren entre Acs i l’Ospitalet i amb l’ampliació de les línies i els serveis d’autobús.
El govern preveu disposar dilluns d’un informe detallat de les autoritats franceses sobre la situació i traslladar dimecres una proposta concreta d’ajuts als empresaris. Tot plegat, amb un horitzó incert que manté la preocupació al Pas de la Casa, en plena temporada d’hivern.