01.02.2017 - 12:59
MADRID, 1 (EUROPA PRESS)
EnComúPodem ha registrat aquest dimecres una iniciativa al Congrés demanant la creació d’un impost especial a la banca privada destinat a recuperar tots els diners invertits per l’Estat per al rescat de les caixes.
Per a la formació catalana del grup d’Units Podem, l’anomenada reestructuració bancària és “la imatge més clara de mesquinesa i submissió de tot un sistema polític als designis dels bancs”.
En la seva iniciativa, recollida per Europa Press, es resumeix la reestructuració com un període de “rescat d’entitats financeres amb milers de milions de diners públics que es retallaven dels serveis públics i les polítiques socials; posterior venda d’aquests bancs rescatats a entitats privades a preus molt per sota dels diners gastats; milers de treballadors del sector bancari acomiadats; desenes de directius que s’omplien les butxaques amb pensions multimilionàries que s’autoadjudicaven; i imputació de més de 250 directius d’aquests bancs en investigacions judicials”.
En aquest context, i per recuperar els diners públics gastats en les operacions de rescat, EnComúPodem proposa “modificar la legislació necessària per crear un Impost solidari als Bancs privats que tingui com a objectiu recuperar les ajudes públiques que s’han atorgat els últims anys en aquest sector econòmic”.
IMPOST TEMPORAL
Segons detalla, “aquest impost s’aplicarà sobre els beneficis declarats de totes les entitats financeres privades que operin en el territori de l’Estat i hagin rebut alguna ajuda pública, sigui directa o indirecta” i la seva vigència serà temporal, “fins a recuperar totes les ajudes públiques que han rebut les entitats financeres entre el 2009 i el 2016”.
A preguntes del líder d’En Comú, Xavier Domènech, el ministre d’Economia, Luis de Guindos, ha assegurat aquest dimecres que el Govern espanyol recorrerà la privatització de Bankia i BMN, on manté una participació aproximada del 65%, per tornar “la majoria” del préstec que va demanar al Mecanisme Europeu d’Estabilitat (Mede) per valor de 60.000 milions d’euros per sanejar el sistema bancari.
“Al FROB li queda el 65% de Bankia i BMN, dos bancs que valen molts diners i que privatitzarem per anar recuperant la majoria”, ha manifestat el ministre, i ha defensat la injecció de liquiditat portada a terme per “sanejar” el sistema financer espanyol” i sense la qual “els dipositants haurien d’haver pagat el forat”.