Els beneficis dels cotxes elèctrics a comarques

  • A l’entorn rural els vehicles elèctrics proporcionen molts més avantatges en relació amb els de combustió

VilaWeb
13.12.2025 - 21:40
Actualització: 13.12.2025 - 21:51

Quan es parla de l’electrificació del transport, generalment l’atenció se centra a les grans ciutats i a les àrees metropolitanes. Són les zones on viu més població i, per tant, on hi ha més cotxes, més contaminació i més soroll. A les àrees densament poblades els vehicles elèctrics aporten un gran benefici ambiental i de salut pública. Però a les grans ciutats moltes famílies no agafen gaire el cotxe, perquè poden optar per una xarxa àmplia de transport públic, es poden desplaçar amb bicicleta i patinet o arriben caminant als llocs. En canvi, a comarques, i especialment a l’entorn rural, tenir cotxe esdevé una necessitat per a fer qualsevol desplaçament, per més bàsic que sigui. Fins i tot, molt sovint les famílies necessiten dos vehicles per a fer els encàrrecs quotidians o atendre les necessitats familiars. Justament per aquests motius, és a comarques on els vehicles elèctrics poden proporcionar més beneficis a les famílies. Tot seguit repassem els principals.

Més fàcil d’instal·lar un carregador a casa

El canvi més gran entre un cotxe de combustió i un d’elèctric és la recàrrega. Amb els cotxes de tota la vida ens hem de desplaçar específicament a fer benzina, on ens la cobren a un preu elevat. Amb els vehicles elèctrics també podem anar a estacions de recàrrega a l’estil de les benzineres a recarregar el nostre vehicle. Però el cost també serà elevat. Tanmateix, i a diferència dels de combustió, un cotxe elèctric el podem carregar en un endoll comú de casa o, encara millor, fent-hi una instal·lació específica, més segura. Això ens permetrà de carregar-lo amb el preu de l’electricitat de casa, que és entre tres vegades i cinc més econòmic que a les estacions de recàrrega.

A les cases unifamiliars és on carregarem més fàcilment un cotxe elèctric, perquè solen tenir un aparcament. Si emprem el carregador portàtil que acostumen a incloure els cotxes elèctrics quan els comprem, podem fer la càrrega a partir del primer dia als endolls de l’aparcament. Fins que instal·lem un carregador de paret, més segur i còmode. Si vivim en un edifici amb un aparcament comunitari, també hi podem instal·lar un carregador, però la instal·lació acostuma a ser més cara perquè és més complexa.

Als entorns rurals hi sol haver més cases unifamiliars que no pas a la ciutat, de manera que, proporcionalment, més famílies poden instal·lar fàcilment un carregador de paret o aprofitar els endolls disponibles. Fins i tot, encara que no tinguin un aparcament específic, moltes propietats tenen un terreny adjunt on es pot tirar un cable de casa fins al cotxe. A ciutat, en canvi, no és permès de tirar cables dels edificis als vehicles travessant la vorera, perquè és pública i es podria causar un accident. És a dir, a comarques és més fàcil de tenir un carregador a casa que no pas a ciutat.

A l’entorn rural és més fàcil d’instal·lar un carregador de cotxe elèctric (fotografia: V2Charge).

Més quilòmetres, més estalvi

A l’entorn rural sovint cal desplaçar-se per tota la comarca i els voltants. De poblacions petites a poblacions grans, per a anar a treballar, comprar al supermercat, acudir al banc a treure diners, anar a cal metge o dur els nens a escola. Hi ha molta gent que fa més de cinquanta quilòmetres el dia, fins i tot cent quilòmetres o més. Tenint un carregador a casa, el cost de fer cent quilòmetres és d’uns 2 euros, quatre vegades més econòmic (o més) que amb un cotxe de combustió. I si tenim tarifes d’electricitat específiques per a vehicle elèctric, aquest cost es pot reduir fins a 1 euro per 100 quilòmetres. Si fent 15.000 quilòmetres l’any ens podem estalviar entre 1.000 euros i 2.000 en comparació amb un cotxe de combustió, a comarques aquest estalvi pot superar els 4.000 euros anuals, perquè s’hi fan més quilòmetres.

També per als desplaçaments curts: cotxes més barats

A l’entorn rural, s’hi fan molts quilòmetres per l’acumulació de desplaçaments. No s’hi fan viatges llargs, de centenars de quilòmetres d’una tongada, sinó relativament curts però molt freqüents. Això vol dir que no ens calen cotxes elèctrics de gran autonomia, és a dir, amb grans bateries, que és l’element que encareix més la compra d’un vehicle elèctric. Podem optar per cotxes de bateria petita, qualificats normalment d’urbans, o utilitaris d’autonomia estàndard, no pas els d’autonomia ampliada. D’aquesta manera, satisfarem les necessitats per a desplaçar-nos per la comarca i visitar la del costat, o per als viatges ocasionals a la capital, i ens estalviarem algun miler d’euros en la compra del cotxe.

Els cotxes petits, més bé de preu i amb menys autonomia, ens serveixen perfectament per a les necessitats del dia a dia a comarques (fotografia: Leapmotor).

Més autonomia real i menys cost per desplaçament

A l’entorn rural també espremerem més l’autonomia dels cotxes elèctrics. Els desplaçaments els farem per vies locals i comarcals, amb velocitats entre 50 km/h i 80 km/h. A aquests velocitats els cotxes elèctrics acostumen a consumir 11-12 kWh/100 km, uns valors més baixos que els 16-20 kWh/100 km propis de velocitats d’autopista. Això també voldrà dir que gastarem menys en els desplaçaments, en comparació amb els que fem a les vies ràpides comunes a les àrees metropolitanes.

No depenem tant dels punts de càrrega ràpida

Els punts de càrrega ràpida per a vehicles elèctrics s’han instal·lat fins ara a les grans àrees urbanes i les principals vies de comunicació del país. En general, n’hi ha prou arreu dels Països Catalans per a recórrer el país amunt i avall sense dificultats. Però en algunes zones la infrastructura de càrrega ràpida encara és deficient. Tanmateix, en un entorn rural, on sovintegen els desplaçaments al voltant de la comarca, això té molt poca importància. Com hem vist, farem la càrrega bàsicament a casa, i cada matí tindrem prou autonomia per als desplaçaments del dia. Fins i tot els cotxes amb poca autonomia seran perfectament vàlids per a les obligacions diàries. Acabada la jornada, carregarem el cotxe a l’aparcament i l’endemà ens llevarem amb la bateria plena una altra vegada, sense haver passat per cap estació de càrrega.

Independència energètica i benefici per al país

Com dèiem, a l’entorn rural hi ha moltes cases unifamiliars. I això vol dir que tenen una teulada pròpia on poder posar plaques solars. Fins i tot sol haver-hi terrenys on es poden instal·lar més plaques. Depenent dels nostres horaris i el temps que el cotxe estigui aparcat a casa durant les hores solars, una part de la càrrega ens sortirà de franc, cosa que rebaixarà encara més el cost dels desplaçaments. Si durant el dia el cotxe és fora de casa, també podem instal·lar una bateria a casa perquè acumuli la producció solar que no consumim i carregar el cotxe, ni que sigui parcialment, durant la nit. Nosaltres mateix ens farem la “benzina” del cotxe elèctric.

Aviat el cotxe serà, a més, la central elèctrica de la casa. De fet, alguns cotxes ja comencen a oferir-ho. Amb una bateria molt més grossa, el vehicle acumularà els excedents solars durant el dia. A la nit, la bateria del cotxe proporcionarà electricitat a la casa, gràcies al protocol V2H (‘vehicle a casa’). Fins i tot, es podrà vendre a la xarxa general i treure’n diners, amb el protocol V2G (‘vehicle a xarxa’). D’aquesta manera, moltes famílies que viuen a l’entorn rural podran esdevenir gairebé independents energèticament.

Amb els vehicles elèctrics afectem menys la natura (fotografia: Rivian).

A més, cal tenir en compte que a comarques les empreses d’instal·lació de plaques solars i bateries acostumen a ser de prop, de manera que tot queda a l’economia de la zona, i no a països a centenars o milers de quilòmetres dels Països Catalans. La combinació de vehicles elèctrics, plaques solars i bateries beneficia molt més l’economia rural que no pas una mobilitat basada en cotxes de combustió, o en una gran ciutat, on actuen companyies més grans i sovint amb la seu fora del país.

No molestarem tant i reduirem emissions en entorns naturals

Justament als entorns rurals és on es pot gaudir més del medi i dels sons de la natura, a diferència de la ciutat, on el soroll dels cotxes és omnipresent. Per això, a comarques la circulació d’un vehicle de combustió pot resultar molt més intrusiu i envair la tranquil·litat dels pobles petits. Amb un vehicle elèctric molestarem molt menys els veïns i els animals. Tampoc no contaminarem i, per tant, contribuirem a mantenir la qualitat de l’aire dels entorns rurals.

Una conducció més fàcil

A l’entorn rural sovint se circula per carreteres amb molt pendent o per pistes de terra amb passos difícils, on cal anar molt a poc a poc. Els cotxes elèctrics no tenen marxes i no hi ha el perill que es calin. És per això que no cal prémer l’accelerador bruscament en aquestes situacions. Prement-lo suaument podrem circular a una velocitat extremadament baixa als trossos difícils i tindrem molt més control del vehicle.

No tan sols cotxes, i com més va més barats

Tot això que acabem de dir serveix no solament per als cotxes, sinó també per a la resta de vehicles que es fan servir a comarques i entorns rurals: furgonetes, taxis, motos, camionetes, camions, tractors, etc. I també per a maquinària diversa, fins ara només amb motors de combustió. Com més va, més vehicles i maquinària elèctrica hi ha disponibles al mercat. I, com amb els cotxes, cada volta estan més bé de preu, gràcies a l’abaratiment de les bateries i l’augment de vendes.

Amb una casa unifamiliar ens podem fer l’electricitat per a recarregar el cotxe elèctric.

Subvencions més grans

O si més no, fins ara. El pla Moves III 2025 d’ajuda a vehicles elèctrics i punt de càrregues del govern espanyol té imports superiors en cas de poblacions de menys de 5.000 habitants. L’ajuda a la compra d’un vehicle elèctric s’apuja d’un 10% als municipis petits. I, quant a la subvenció a la instal·lació de punts de càrrega, que és del 70% de l’import, en el cas dels municipis de menys de 5.000 habitants puja al 80%. Tanmateix, cal dir que el nou pla d’ajudes per al 2026 del govern espanyol, del qual només s’han presentat els eixos principals, ara per ara se centra en la compra de vehicle i no inclou ajudes a la instal·lació de punts de càrrega. Encara no s’ha aprovat i es pot modificar, però si veieu clar que durant el 2026 us comprareu un vehicle elèctric, el consell és aprofitar aquests pocs dies del 2025 per instal·lar-vos un punt de càrrega a casa amb els ajuts actuals.

En conclusió, malgrat que generalment es parla dels beneficis dels cotxes elèctrics a les grans ciutats i per als viatges de gran recorregut, la realitat és que a l’entorn rural és on les famílies obtenen més beneficis si tenen vehicles elèctrics. L’estalvi econòmic en combustible es dispararà, podem optar per models més barats que no tinguin bateries grosses, conduirem més còmodament i sense fer soroll ni contaminar entorns naturals. I amb la garantia de carregar a casa nostra, on ens podrem fer l’electricitat i tot, i amb el benefici afegit que contribuirem positivament a l’economia de la comarca.

Continguts només per a subscriptors

Aquesta notícia només és visible per als membres de la comunitat de VilaWeb fins el dia 14.12.2025 a les 01:50 hores, que s'obrirà per a tothom. Si encara no en sou subscriptor cliqueu al botó següent

Recomanem

Fer-me'n subscriptor