El Tribunal Constitucional espanyol ha suspès cautelarment tres lleis catalanes més: la llei catalana d’igualtat entre homes i dones, la llei per a l’aplicació d’un impost sobre els pisos buits i la llei de simplificació de l’administració local i de la Generalitat. Restaran suspeses durant cinc mesos, a tot estirar, fins que no s’emeti una sentència.

Les tres lleis del parlament suspeses cautelarment són les que el govern espanyol va decidir d’impugnar fa dos divendres. El ministre de Justícia, Rafael Catalá, va dir que l’executiu actuava d’acord amb els informes jurídics que indicaven que el Parlament de Catalunya cometia una invasió competencial. ‘Estem convençuts que les normes entren en matèries reservades de l’estat’, va dir. Català va justificar així la petició de suspensió cautelar automàtica: ‘Aquestes tres lleis tenen prou transcendència i un impacte que justifica la mesura.’

Llei d’igualtat entre dones i homes
El recurs contra la llei 17/2015 d’igualtat entre dones i homes en suspèn els articles 33, 36 (apartats 1 a 4), 39, 40, 41, 44, 59 i 64, que són cabdals. El primer és el que estableix que les empreses han d’adoptar mesures per a prevenir l’assetjament sexual i per raó de sexe i han de donar resposta a les denúncies i reclamacions que els puguin formular els treballadors afectats. L’article 36 dicta que les empreses han de restar obligades a respectar la igualtat de tracte i d’oportunitats a l’àmbit laboral i que els poders públics han d’afavorir l’elaboració de plans d’igualtat a les empreses.

L’executiu espanyol també ha forçat la suspensió dels articles 29, 40 i 41 de la llei, que estableixen que els sindicats han d’adjudicar a un delegat sindical la funció de vetllar per la igualtat de tracte, que hi ha d’haver una representació paritària de tots dos sexes en la negociació col·lectiva i que cal incorporar la perspectiva de gènere en els expedients de regulació d’ocupació.

L’article 44, també suspès, estableix que en el terreny dels riscs laborals les empreses hauran de tenir en compte l’exposició diferent als factors de risc d’homes i dones. L’article 59 és el que tipifica les infraccions, i el 64 estableix la concurrència de les sancions amb l’ordre jurisdiccional penal.

Impost sobre pisos buits
El recurs contra la llei 14/2015, amb què es crea un impost sobre els habitatges buits, n’ha suspès els articles 1, 4, 9.1, 11 i 12, que estableixen que és un tribut propi de la Generalitat sobre els habitatges desocupats durant més de dos anys de manera injustificada, i que l’han de pagar els propietaris o persones jurídiques que en tinguin la titularitat. L’article 12, també suspès, estableix les quantitats que cal pagar.

Simplificació administrativa
El recurs contra la llei 16/2015 de simplificació de l’activitat administrativa de la Generalitat i dels governs locals n’afecta l’article 19.6, que estableix que la Comissió de Govern Local de Catalunya pot identificar d’ofici o a iniciativa d’un municipi les mesures de suspensió temporal de la prestació d’activitats i serveis públics atribuïts per una llei sectorial a Catalunya i proposar les accions necessàries per a iniciar el procediment de suspensió.

Recursos del govern contra normes de l’estat espanyol
El Tribunal Constitucional també ha admès a tràmit un recurs d’inconstitucionalitat i un conflicte de competències presentats per la Generalitat contra una llei i un decret espanyols, tot i que en aquest cas l’admissió a tràmit no n’implica la suspensió.

El recurs d’inconstitucionalitat és contra la llei 17/2015 del congrés espanyol que regula el Sistema Nacional de Protección Civil. La Generalitat va recórrer contra els articles 3, 4, 14.3, 17.1, 2 i 4, 23.1, 26,2 i 3 i 29. El govern assegura que la norma conté un gran nombre d’incorreccions i formulacions poc precises que no permeten de delimitar adequadament els conceptes i que susciten ‘dubtes sobre el seu encaix constitucional’ que ‘afecten la seguretat jurídica i limiten l’exercici dels poders i les facultats associades a àmbits propis de la Generalitat’.

El conflicte de competències va contra el decret 1007/2015 del govern espanyol que regula l’adquisició per al Fons de Carbó per a una Economia Sostenible de crèdits de carbó del Pla d’Impuls al Medi Ambient al sector de l’Empresa, el PIMA Empresa. En concret contra l’assignació de funcions executives a òrgans estatals als articles 6; 7.1, 2, 4, 5 i 6; 9.1; 11.2 i l’annex II. Segons el govern, que actua d’acord amb un informe del Consell de Garanties Estatutàries, el decret vulnera les competències de la Generalitat en matèria de medi recollides a l’estatut.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb