23.01.2017 - 15:43
El metro és el més usat tot i que l’únic que baixa i el tramvia és el que més creix
BARCELONA, 23 (EUROPA PRESS)
El sistema de transport públic de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona ha tancat 2016 amb un rècord de 955,2 milions de viatges, un 1,7% més que l’any anterior, ha destacat en un comunicat l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que defensa que “l’augment anual de 16 milions de viatges consolida la recuperació de la demanda, que ha començat en el segon semestre del 2013”, després que el sistema registrés 899 milions el 2012, caient des dels 935 del 2011.
El metro és l’únic mitjà de transport que registra un descens de viatges –del 0,9%–, mentre que incrementa a la resta, segons les dades de passatgers del 2016, que ha tancat aquest dilluns la Taula de la Cambra de Distribució d’Ingressos, integrada pels operadors i l’ATM, formada per la Generalitat, l’AMB i l’Ajuntament de la capital catalana.
Tot i que és l’únic que baixa, el Metro és el transport més utilitzat, amb 381,5 milions de viatges –el 2015 hi va haver 385 milions–, seguit pels autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb 195,9 milions –un 4,3% més– i Rodalies Renfe, amb 108,2 milions, un 1,6% més.
Els autobusos metropolitans –de gestió indirecta de l’AMB– van registrar 86,6 milions, un 4,3% més, mentre que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va tenir 81,4 milions (2,2% més); els autobusos urbans, 40,5 (+3,5%); els busos interurbans, 33,8 (+4,3%), i el tramvia que, malgrat ser el que menys viatges va registrar (26,8 milions), va ser el que més va augmentar, amb un repunt del 5,5% respecte al 2016.
25% BONIFICATS
Les revisions tarifàries han potenciat la tarifació social, ha sostingut l’ATM, que ha detallat que els usuaris amb títols bonificats representen el 25,5% del total de passatgers del sistema, incloent els títols socials del AMB (com la Targeta Rosa i T-4), els de la primera corona de FGC (com la Targeta Pensionista) i els socials de l’ATM (la T-12 i la T-Jove, entre d’altres), amb una de subvenció de 39,8 milions, un 10,6% més respecte al 2015.
Amb els títols socials de l’AMB es van realitzar 102 milions de viatges, 47,6 d’ells amb la Targeta Rosa –que té 181.124 usuaris, un 1,1% menys–, mentre que la Targeta Rosa de tarifa reduïda –amb 215.142 usuaris, un 1,8% menys– al costat del Carnet de Pensionista de FGC van registrar 53,1 milions de viatges, un 1,3% menys.
Els usuaris amb Passi Metropolità d’Acompanyament van pujar un 13,4%, fins a 14.599, i van realitzar 1,3 milions de viatges, un 83,% més, mentre que els títols socials de FGC (el Passi Pensionista i Targeta Pensionista) van fer 23,15 milions de viatges, un 5% menys.
Pel que fa als títols socials integrats de l’ATM, amb la T-12 es van realitzar un 19,8% més de viatges a causa de l’ampliació de l’edat d’utilització –fins a 14 anys inclosos–; mentre que els de la T-Jove van pujar un 9,5% –fins a 55 milions de validacions–, els de les targetes de famílies nombroses i monoparentals van augmentar un 9,8% –27,3 milions– i els beneficiaris de bonificacions per atur van baixar un 8,2% respecte a l’any anterior.