03.04.2017 - 15:18
Mostra el “cataclisme” que produeix el cas Pujol en una família convergent
BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)
El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) de Barcelona recrea des d’aquest dijous fins al diumenge 7 de maig els efectes que produeix la confessió de l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol en una família convergent per fer un “retaule de la catalanitat” en l’obra ‘A tots els que heu vingut’, ha anunciat l’autor i director de l’obra, Marc Rosich, aquest dilluns en roda de premsa.
L’acció comença en el 25 de juliol del 2014, el dia en què Jordi Pujol va enviar una carta confessant que tenia diners a l’estranger, la qual cosa produeix un “cataclisme” en la família de Magda Casals de Clarà (Mercè Arànega), qui acaba de perdre el seu marit –venedor d’exemplars de l’Enciclopèdia Catalana– i usa les cançons de Núria Feliu com a bàlsam.
“Magda és la quinta essència de les iaies convergents de dretes que havien tingut una fe cega en el pare de tots, i de sobte el seu mite cau”, ha descrit Artigau.
Aquesta caiguda es veu accentuada per les circumstàncies familiars: “La professió del pare significa que la família s’havia dedicat a vendre pàtria. Després d’infidelitats i traïcions, això era l’única cosa que els unia, i ara fins i tot això es trenca”, ha explicat el dramaturg.
Rosich considera que no és una obra política, sinó una tragicomèdia o melodrama amb punts d’espantall que vol fer un “retaule de la catalanitat”, centrant l’atenció en la família arquetípica de la burgesia de l’Eixample barcelonina.
RETRAT DE L’ÀNIMA CATALANA
“A partir de les mentides, les il·lusions i les misèries ensenyem l’ànima catalana. La ironia és un punt de partida per reflexionar què ens ha passat a tota la societat en general”, ha afirmat l’autor.
El personatge de Magda entra, segons Arànega, en una “bogeria progressiva, arribant a punts de gamberrisme, i s’atreveix a fer i dir tot el que no s’atrevia abans, la qual cosa fa plantejar-se si no hagués estat millor que ho hagués tret tot abans”, ha reflexionat l’actriu.
Aquesta bogeria la porta a portar fins a dins de casa un rodamón amb un carro de supermercat inclòs, interpretat per Rafa Ayala, que té l'”oportunitat de veure des de dins una caiguda que ja hi havia previst”, ha dit Ayala.
En una primera versió hi havia personatges que s’adscrivien a altres partits polítics, però ho han eliminat: “Prefereixo l’ambigüitat que l’espectador no tingui clar si aquest personatge és de la CUP, d’ERC o socialista”, ha assegurat Rosich.
La resta de personatges viuen amb sorpresa la situació: la germana –interpretada per Lurdes Barba–, les filles –Montse Esteve i Àurea Màrquez– i la néta –que interpreta Mireia Pàmies–, aquesta última símbol d’una generació “perduda, massa ingènua, que segueix vivint a costa de l’àvia”, ha descrit Pàmies.
Les cançons de Núria Feliu estan presents al llarg de l’obra, amb música que pren com a punt de referència acords de les seves cançons, i l’escenografia vol reflectir la idea de retaule mitjançant un passadís a través del qual es veuen totes les habitacions i que els personatges recorren en tot moment, per tractar-se d’un dels pisos de l’Eixample que estan partits entre la part de davant i la part de darrere.