El Telèfon de l’Esperança va atendre 22.600 trucades durant 2016, un 4% més

  • En Nadal s'incrementen les trucades de persones que se senten soles

VilaWeb
07.01.2017 - 11:43

En Nadal s’incrementen les trucades de persones que se senten soles

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

El Telèfon de l’Esperança ha atès al voltant de 22.600 trucades durant 2016, 1.000 més que l’any anterior –un 4% més–, i es mantenen els problemes de salut mental com la temàtica més recurrent, motivant el 45% dels contactes.

La segona tipologia de trucades està relacionada amb problemes personals –com conflictes emocionals, soledat i processos de duel–, amb un 24%, mentre que el tercer motiu més freqüent és el relacional, amb problemes entre familiars (13%), “molt típic en les festes de Nadal”, ha declarat a Europa Press la directora del Telèfon, Neus Calleja.

“En Nadal es fa més patent la soledat, perquè és com anar en contra del que t’estan dient en els mitjans, sobretot a nivell publicitari”, i alguns senten que no haurien d’estar sols, segons Calleja, i ha afegit que aquestes festes són un moment dolent per a persones que han patit una pèrdua, així com per als que pateixen depressió.

Tot i que la proporció de tipologies es manté, a l’estiu són més freqüents les trucades per problemes de convivència, així com alguna broma de joves cap als voluntaris del telèfon, mentre que a la primavera i tardor són més freqüents les trucades relacionades amb trastorns de salut mental.

Ha destacat que hi ha algunes trucades relacionades amb violència domèstica, que suposarien l’1%, i que en la majoria de casos són com “un primer pas, en què la persona s’obre buscant l’anonimat”, abans d’atrevir-se a comptar-lo al seu entorn o a professionals i, com fan en altres casos, des del telèfon proporcionen informació sobre recursos als quals acudir.

Calleja ha afirmat que es mantenen les trucades de persones preocupades per temes econòmics, tot i que es parli de recuperació de la crisi: “Encara hi ha un gruix de persones que estan patint”, i ha afegit que també són freqüents les trucades de persones que arriben a fi de mes amb dificultats, així com els que tenen vergonya de parlar d’aquests problemes amb coneguts.

La línia ofereix una escolta activa anònima, cada dia de l’any durant les 24 hores, amb dos voluntaris operant simultàniament, i Calleja ha observat que, si poguessin agafar més trucades alhora en hores com la tarda, augmentaria el número total, perquè moltes vegades se succeeixen les trucades de seguida.

L’entitat té 78 voluntaris, que dediquen entre 8 i 10 hores al mes, però aquesta xifra augmentarà pròximament perquè una trentena de persones estan cursant la formació prèvia i passaran a formar part del voluntariat del Telèfon.

‘APP’ MÒBIL

La línia, que forma part del patronat de la Fundació Ajuda i Esperança, va posar en marxa l’abril de 2016 una aplicació mòbil, ‘Esperança.cat’, amb 1.200 descàrregues fins a finals d’any.

L”app’ pretén acostar l’escolta activa als joves, amb l’objectiu d’evitar futurs problemes millorant la comunicació, i Calleja ha apuntat que tot i que les trucades de menors de 20 anys són minoritàries –menys d’un 1%–, veuen que “van augmentant, a poc a poc”, sobretot amb consultes d’adolescents que senten que no tenen a ningú amb qui parlar d’alguns temes.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor