El PP i Vox mouen fitxa per derogar la llei de memòria democràtica a les Illes

  • El parlament debatrà si pren en consideració la proposta, que forma part de l'acord entre PP i Vox, i l'esquerra critica l'incompliment del pacte anterior

VilaWeb
Vista general del parlament balear durant la segona jornada del debat de política general, el 8 d'octubre de 2025, a Palma (Mallorca).
20.10.2025 - 02:49
Actualització: 20.10.2025 - 07:37

Els grups parlamentaris del PP i Vox faran dimarts el primer pas per derogar la llei de memòria democràtica i reconeixement democràtic de les Illes. El ple del parlament debatrà la presa en consideració de la proposició de llei que Vox va presentar a principi de setembre.

Eliminar la llei era un dels acords entre PP i Vox per aprovar el pressupost autonòmic del 2025. El portaveu del PP, Sebastià Sagreras, va avançar dimecres passat que donaran suport a la presa en consideració del text, però ho va desvincular de les negociacions que es puguin començar aviat sobre el pressupost de 2026.

La presidenta del govern, Marga Prohens, va garantir el suport del PP a la derogació el mateix dia que Vox va registrar la proposició: “El PP compleix sempre els acords”, va dir.

No és el primer cop que la derogació arriba a la cambra: el desembre passat, el PP ja va tombar un text pràcticament igual, també presentat per Vox. Va ser part d’un acord amb els grups de l’esquerra, perquè, a canvi dels seus vots, permetessin aprovar el decret sobre zones inundables i un altre per corregir esmenes de Vox introduïdes erròniament a la llei de simplificació administrativa.

L’esquerra ha acusat reiteradament el PP i el govern d’incomplir la paraula donada. El portaveu del PSIB, Iago Negueruela, els va demanar dimecres passat que reflexionin, escoltin les entitats memorialistes i mantinguin l’acord al qual van arribar mesos enrere. En termes similars, el portaveu de MÉS per Mallorca, Lluís Apesteguia, considera que “és evident que la paraula del Govern i del PP no és de fiar”.

Si es pren en consideració, la proposició haurà de seguir la tramitació parlamentària habitual abans de tornar al ple per a l’aprovació definitiva.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor