El Pla de Transport 2020 prioritza revertir el dèficit en Rodalies i la T-Mobilitat

  • El Govern ha aprovat aquest dimarts en Consell Executiu el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2020, que prioritza fer de Rodalies un servei fiable i millorar la gestió del transport públic a través de la T-Mobilitat.

VilaWeb
07.03.2017 - 15:00

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

El Govern ha aprovat aquest dimarts en Consell Executiu el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2020, que prioritza fer de Rodalies un servei fiable i millorar la gestió del transport públic a través de la T-Mobilitat.

En roda de premsa posterior al Consell Executiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha sostingut que l’objectiu és garantir la fiabilitat de Rodalies, reduir la saturació en hores punta, optimitzar el material mòbil i incorporar trens semidirectes per “guanyar la batalla de la velocitat comercial”.

El conseller també s’ha referit al desdoblament del tram entre Vandellòs i Tarragona, que estarà disponible en amplada ibèrica la primavera del 2018: “El Ministeri de Foment en diu Corredor Mediterrani, però no ho serà fins que tinguem l’amplada internacional”.

Malgrat això, Rull ha destacat que a partir del 2018, quan entri en servei la doble via en aquest tram, es reconfigurará l’oferta actual de serveis per adaptar-la a la infraestructura, millorant la freqüència i la velocitat comercial.

“Necessitem una infraestructura viable”, ha reclamat el conseller, i per això ha tornat a reclamar totes les competències sobre la gestió per millorar el servei i l’atenció als usuaris.

PROLONGACIONS I NOUS TRENS A FGC

El pla defineix les directrius generals per millorar el servei de transport públic interurbà de viatgers, tant el ferroviari com per carretera, i també aborda el servei de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), marcat per les prolongacions de Terrassa i Sabadell –les tres noves estacions de Creu Alta, Sabadell Nord i Ca n’Oriac-Parc del Nord es preveuen per a aquesta primavera–.

Les previsions són que el 2020 Sabadell i Terrassa aportin 10 milions d’usuaris a la línia del Vallès, passant dels 59,6 milions registrats el 2016 als prop de 70 el 2020.

Per absorbir aquest increment d’usuaris, el Govern ja ha iniciat els tràmits per adquirir 15 trens per a la línia Vallès, unes noves unitats que permetran reduir la freqüència de pas entre Plaça Catalunya i Terrassa dels vuit minuts actuals a cinc minuts, i en el cas de Plaça Catalunya i Sabadell passaran de 10 a cinc minuts.

Aquestes unitats, que han de fabricar-se, s’incorporaran a partir del 2019 després d’una inversió de 130 milions.

El pla també recull la prolongació de la línia Llobregat-Anoia, entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, connectant així aquesta línia amb la Barcelona-Vallès.

EXPRÉS.CAT

Quant al transport per carretera, el pla recull la implantació de la xarxa d’autobusos Exprés.cat, que des que va engegar les primeres línies a l’octubre del 2012 ha registrat 28,2 milions d’usuaris i ha permès un estalvi de les emissions de 4,6 milions de tones anuals de diòxid de carboni.

De cara a aquest 2017, entraran en servei noves línies, com les que connecten Barcelona i Mollet, i Lleida i Alcarràs, mentre que la resta s’aniran implantant progressivament.

Quant a infraestructures i amb horitzó 2020, el pla preveu les noves estacions d’autobusos a Girona, Lleida, Puigcerdà, Berga, la Bisbal d’Empordà, Falset i Mollerussa.

T-MOBILITAT I TARIFES PERSONALITZADES

Per gestionar tota aquesta oferta de transport públic, el Govern engegarà la T-Mobilitat, un nou sistema que s’implantarà a Barcelona i la regió metropolitana a finals del 2018 i s’implantarà de manera progressiva en la resta de Catalunya a finals del 2019.

El projecte, que incorpora la tecnologia sense contacte per accedir als serveis de transport, permet superar l’actual sistema de corones perquè els usuaris pagaran pel nombre de quilòmetres que recorrin: “La T-Mobilitat proporcionarà tarifes personalitzades als ciutadans en funció de les vegades que usen el transport i les seves condicions socials”, ha explicat Rull.

El conseller ha destacat que l’objectiu d’aquest pla és que el transport públic es converteixi en una alternativa real per resoldre les necessitats de mobilitat, motivant que cada vegada hi hagi menys cotxes privats en circulació i més nets, i incidint així en la lluita contra el canvi climàtic.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor