17.07.2025 - 19:36
|
Actualització: 17.07.2025 - 22:44
El parlament ha tornat a reprovar la gestió del govern de les infrastructures de transport i mobilitat. El punt formava part d’una proposta de resolució de Junts en el debat monogràfic sobre infrastructures, que ha rebut el vot de Vox, PP, CUP i AC. S’han abstingut ERC i Comuns, i el PSC ho ha fet en contra. És la segona reprovació que rep l’executiu, després que el debat monogràfic del servei de Rodalia demanés cessar la consellera Sílvia Paneque i censurés l’actuació del ministre espanyol Óscar Puente. La cambra ha rebutjat assenyalar l’estat espanyol pel “dèficit crònic”. El mateix text volia reclamar la creació immediata d’un Observatori que fiscalitzi l’execució de les inversions de l’estat, però la cambra ha tombat la proposta d’ERC.
El punt de la resolució de Junts aprovat constata que “no s’ha observat cap canvi d’actitud del Govern de la Generalitat fruit dels acords i reprovacions” de l’últim monogràfic. Per això, en “reprova la mala gestió general de les infrastructures de transport i mobilitat”. També denuncia “la seva manca d’ambició, fermesa i lideratge en la reclamació al Govern de l’estat de les inversions pendents i del manteniment necessari en aquelles que són de titularitat estatal”, com la xarxa d’Adif i Renfe o la AP-7.
La majoria del Parlament ha rebutjat el text d’ERC que “denuncia la situació persistent de dèficit crònic d’inversió per part de l’Estat espanyol a Catalunya”. Sobre això, es xifra en 5.029 milions d’euros la inversió pressupostada i no executada entre els anys 2015 i 2022. I considera imprescindible que es posi en marxa immediatament un Observatori de les Inversions de l’Estat a Catalunya -que en fiscalitzi l’execució- i un consorci paritari Estat-Generalitat per a gestionar aquestes inversions. El ple, però, ha tombat aquest text pel no de Junts, que hi ha votat en contra al costat de Vox i PPC. En canvi, PSC, CUP i AC s’hi han abstingut, i ERC i Comuns ho han fet a favor.
La cambra tampoc no ha aprovat l’apartat on es reprovava els diferents governs espanyols del PSOE i del PP des del 2011. Aquest punt també defensava la independència com l’única manera de gestionar bé les infraestructures.