El Parlament aprova crear un registre de grups d’interès únic per a totes les administracions

  • El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dimecres per unanimitat el decret de creació del registre de grups d'interès de Catalunya, que unifica en un sol registre els grups d'interès de totes les administracions per "facilitar el compliment" de la Llei de Transparència aprovada el 2014, ha explicat el conseller de Justícia, Carles Mundó.

VilaWeb
08.03.2017 - 13:20

BARCELONA, 8 (EUROPA PRESS)

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dimecres per unanimitat el decret de creació del registre de grups d’interès de Catalunya, que unifica en un sol registre els grups d’interès de totes les administracions per “facilitar el compliment” de la Llei de Transparència aprovada el 2014, ha explicat el conseller de Justícia, Carles Mundó.

Aquest decret modifica la llei de transparència que obligava tots els ajuntaments, consells comarcals, diputacions, consorcis i universitats públiques tenir un registre de grups d’interès, però que la majoria d’entitats locals no ha pogut complir perquè “generava dificultats”.

Mundó ha assegurat que el decret evita la creació de 2.000 registres que preveia la llei i creu que farà “més senzill” seguir l’activitat dels grups d’interès i assegurar la transparència.

El diputat de Cs José María Espejo-Saavedra ha lamentat que la llei de transparència “no era encertada” però ha celebrat que el decret proposat pel Govern soluciona la deficiència que suposava l’obligació de crear 2.000 registres de grups d’interès per a les entitats locals, i que hi ha un problema amb les administracions, com el departament de Transparència, que no són transparents.

El socialista Ferran Pedret ha qualificat de “bon intent” la creació d’un registre únic perquè els ciutadans puguin trobar i entendre la informació de l’activitat dels grups d’interès, una tasca que estava dificultada amb la llei anterior, segons ell.

El diputat de SíQueEsPot Albano-Dante Fachin ha advertit que alguns grups d’interès pretenen influir en els càrrecs públics per beneficiar els seus interessos privats, per la qual cosa considera que el decret ajuda a controlar-los, encara que ha destacat que els polítics han de fer un esforç per explicar el fenomen.

Malgrat el vot favorable, la diputada del PP María José García Cuevas ha criticat el Govern per la seva “opacitat i secretisme”, ja que considera que és cínic proposar aquest decret de transparència mentre que se salta la llei per avançar cap a la independència de Catalunya.

CAS PALAU

El diputat ‘cupaire’ Benet Salellas ha alertat que encara queda molta feina per fer en matèria de transparència, ha reivindicat que la ciutadania ha de tenir eines per controlar les administracions, i ha qüestionat que les lleis de transparència que ha impulsat el Govern siguin suficients per evitar que es repeteixin casos com el cas Palau.

Jordi Orobitg (JxSí) ha definit la iniciativa com a “legítima, coherent i justa” i ha afirmat que garantirà l’efectivitat de la llei de transparència i aportarà transparència a les administracions públiques.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor