09.03.2017 - 16:39
Mostrarà La Ribot, Ivo Dimchev, Jonathan Burrows i Trajal Harrell
BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)
El Mercat dels Flors de Barcelona uneix cos, gènere i performance en el cicle TRANSaccions, que es farà al mateix teatre i a la Sala Hiroshima des d’aquest dijous fins al diumenge 2 d’abril mostrant “el que succeeix en la societat actual”, ha anunciat el programador del cicle, Marc Olivé, aquest dijous en roda de premsa.
“Com que el cicle té la paraula ‘trans’ en el nom, hi haurà qui ho situï en la qüestió de gènere. Però el cicle va més enllà: també mostra l’acció performativa, de compromís amb el públic i amb la societat, a més de l’ús de l’humor transversal”, ha descrit Olivé.
En moltes de les obres l’humor va lligat al compromís social: “El riure serveix per fer veure coses que estan succeint en la nostra societat actual que no pensàvem que estiguessin passant”, ha afegit el programador.
Una d’aquestes obres és (M)imosa, creada fa quatre anys pels artistes internacionals Trajal Harrell, Cecilia Bengolea, François Chaignaud i Marlene Monteiro i inspirada en el moviment Vogue dels 60 en què gais, transvestits i transexuals afroamericans i llatins imitaven les identitats socials i de gènere: “Pot semblar una obra superficial, però en el fons hi ha molta pena”, l’ha descrit Tanya Beyeler, de la companyia El Conde de Torrefiel.
També usa aquest recurs en la seva obra, ‘Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke’, “un esclat de merda a la cara”, segons Beyeler, que ha recordat que l’obra va ser creada el 2011 fruit del malestar provocat per la crisi econòmica i en la qual s’usa l’humor per veure les coses amb distància i evitar el sofriment.
Aquestes no són les úniques obres del cicle que no són de nova creació, ja que per al programador “no cal mostrar coses noves sinó coses necessàries”, i ha posat com a exemple la retrospectiva de Jonathan Burrows i Matteo Fargion, de qui es mostraran sis obres dels dotze últims anys repartides entre el divendres 17 i el diumenge 19 de març.
Un altre espectacle destacat i que ja ha esgotat les entrades és ‘Another Distinguée’, de María Ribot (La Ribot), que presenta les seves ‘distingides’: peces breus que ha anat creant des dels anys 90, primer sola, després amb dones i en les actuals afegint-hi l’home, i on “la crueltat gràfica permet la violència sense que hi hagi drama”, ha afirmat Ribot.
CONTAMINAR-SE AMB LA HIROSHIMA
El cicle ha col·laborat amb la Sala Hiroshima de Barcelona per “contaminar-se” mútuament, segons Olivé, que vol que els públics d’un i un altre teatre es barregin, i considera el director de la Sala Hiroshima, Gastón Core, un comissari més del cicle.
En aquesta sala es faran tres dels nou espectacles del cicle: el del radical Ivo Dimchev –capaç de treure’s sang en directe–, el projecte de transmissió de Sònia Gómez a Marc Bèland i l’actuació en solitari de Trajal Harrell, amb una versió reduïda de (M)imosa, un artista “molt especial, probablement un dels ‘performers’ contemporanis americans més coneguts al país”, segons Core.
Completen el cicle les creacions de la croata Jasna L. Vinovrski, el cos del qual sofreix l’estrès que comporta intentar canviar d’un estat europeu a un altre, acompanyada d’una tablet i 15 llibres; i Andreas Constantinous, amb una de les peces més pròpiament de gènere del cicle, en què quatre dones artistes es transformen en homes.
La programació d’espectacles estarà complementada el dilluns 24 d’abril amb les activitats paral·leles ‘Who’s on stage?’ que inclourà un cicle de conferències sobre circ i gènere i una taula rodona sobre arts escèniques i gènere.