13.03.2017 - 15:32
VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)
El 52% dels estudiants espanyols de Secundària utilitza l’ordinador en classe setmanalment per a propòsits d’aprenentatge, mentre que un 22% el dels alumnes no n’ha utilitzat mai o quasi mai durant el passat curs; índexs que se situen entorn de la mitjana europea on ho utilitzen el 53% i no ho han utilitzat mai o quasi mai un 20%, segons un informe de la VIU (Universitat Internacional de València).
Esta és una de les conclusions de l’informe sobre ‘Integració curricular de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’escolaritat obligatòria. Estudi d’Europa i Llatinoamèrica’, elaborat per Nuria Cuevas Monzonís, Llicenciada en Pedagogia i Doctoranda en Educació i professora col·laboradora de la Universitat Internacional de València (VIU, que conclou que “Espanya és el país europeu on més s’utilitzen les tecnologies per part de l’alumnat amb propòsits d’aprenentatge”.
Per a l’experta de la VIU encara que l’equipament dels centres augmenta i els continguts tecnològics en els plans d’estudi de l’escolaritat obligatòria van creixent, “queda molt camí per recórrer perquè la integració curricular de les TIC es produïsca de forma efectiva”. Per açò, creu “necessari seguir invertint esforços perquè els estudiants i professors puguen adquirir i desenvolupar la seua competència digital”.
Respecte a la freqüència amb la qual utilitzen els professors les tecnologies, la Comissió Europea concep que es realitza un ús intensiu de les TIC quan s’utilitzen per a més del 25% de les classes i una baixa intensitat d’ús quan s’utilitzen en menys del 5% de les classes.
Partint d’estes dades, a nivell comunitari, un 30% dels professors realitzen un ús intensiu de les TIC, mentre que un altre 30% les utilitza amb una baixa intensitat. A Espanya, al voltant del 30% dels professors farien un ús intensiu de les TIC en Primària, mentre que prop del 20% les utilitzarien en menys del 5% de les classes.
En l’etapa de Secundària, sobre un 35% dels professors comunitaris faria un ús intensiu de les TIC, mentre que un 30% d’ells les utilitzaria amb una intensitat baixa. En el cas d’Espanya, les dades apunten a dades pràcticament iguals a les de l’etapa de Primària. Així, es conclouria que la utilització de les TIC per part del professorat seria més freqüent a Espanya,
PLANTEJAMENT CURRICULAR
Un altre aspecte clau per a la integració de les TIC en els sistemes educatius és la seua inclusió curricular. Segons esta anàlisi, tots els països han inclòs en les seues normatives objectives relacionades amb les tecnologies, encara que no hi ha unanimitat pel que fa a la manera en què s’integren curricularment els continguts digitals.
En la major part de les ocasions, les TIC es conceben com una ferramenta al servici de la resta d’assignatures, és a dir, transversalment, plantejant-se en menor mesurada com un contingut de caràcter específic en els plans d’estudi. En Secundària és més habitual que les Tecnologies es constituïsquen en una assignatura de caràcter independent, al marge d’estar al servici d’altres matèries.
L’informe sobre “Integració curricular de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’escolaritat obligatòria. Estudi d’Europa i Llatinoamèrica”, analitza el nivell d’equipament dels centres educatius, el plantejament que es fa de les TIC en els plans d’estudi, o la proposta de continguts digitals específics en els currículums de les etapes que componen l’escolaritat obligatòria.
Concretament estudia algunes unitats de comparació d’Europa (Espanya, Finlàndia i Itàlia) i Llatinoamèrica (Xile, Colòmbia i Mèxic), amb la finalitat d’aproximar-nos a la manera en què actualment s’estan integrant les TIC en els currículums oficials dels seus sistemes educatius en les etapes d’Educació Primària i Educació Secundària.