31.01.2017 - 12:53
BARCELONA, 31 (EUROPA PRESS)
El 32,7% dels anuncis de joguines que els nens i adolescents van veure en les televisions catalanes en l’última campanya nadalenca contenien estereotips de gènere, un 1,3% menys que l’any anterior, segons un informe elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).
“Aquesta xifra, tot i que és alta, suposa el nivell més baix de la presència d’estereotips” entre els estudis iniciats pel CAC el 2001, quan eren sexistes el 41,5% dels espots, i amb el pic màxim d’estereotips el 2004-2005, quan va arribar al 50,4% dels anuncis, ha explicat aquest organisme aquest dimarts en un comunicat.
L’informe ‘La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2016-2017’ recull la presència d’estereotips de gènere en els anuncis de joguines emesos a TV3, Súper3/33 i 8tv entre el 10 d’octubre del 2016 i el 6 de gener del 2017.
El CAC va analitzar un total de 208 formes publicitàries, la majoria (94,7%) emeses en el canal Súper3/33, i van detectar 68 espots (32,7%) amb alguna representació d’estereotips de gènere.
NENES I NINES
El 63,2% dels estereotips són femenins, una dada que creix respecte a la campanya anterior, quan eren d’aquest tipus el 56,9%, i que “mostra que la presència de representació d’estereotips en els anuncis contínua sent majoritàriament femenina”.
Els estereotips que més apareixen, i que suposen gairebé el 41%, són les situacions en les quals una nena juga amb una nina (21,3%) i un nen juga sol amb altres nens i no interacciona amb nenes en un pla igualitari (19,4%), dues categories que ja lideraven el rànquing l’any passat.
El ple del CAC va aprovar aquest informe el 25 de gener, amb quatre vots a favor i dues abstencions, i va acordar notificar-ho a la Comissió d’Igualtat del Parlament, la Comissió de Control de l’Actuació la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) del Parlament, l’Institut Català de les Dones (ICD).
També ho comunicarà a l’Associació Empresarial de Publicitat, el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), la CCMA i 8tv.