“En espanyol, perquè no t’entenc”: obligada a parlar en castellà mentre visitava un familiar a l’hospital

La Plataforma per la Llengua ha rebut la queixa d’una dona que denuncia que una zeladora de l’Hospital Marina Baixa de Vila Joiosa la va obligar a parlar en castellà si volia ser atesa

VilaWeb
Redacció
23.05.2022 - 18:56
Actualització: 24.05.2022 - 11:49

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

La Plataforma per la Llengua ha rebut la queixa d’una dona que denuncia que una zeladora de l’Hospital Marina Baixa de la Vila Joiosa la va obligar a parlar en castellà quan visitava una familiar ingressada. Segons un comunicat de l’entitat, els fets denunciats van passar el primer d’abril, quan la dona es va adreçar en català a la zeladora de la recepció, que li va demanar que li parlés en castellà: “En espanyol, perquè no t’entenc.” Ella va continuar parlant català, a poc a poc, traduint-li les paraules clau: “Pacient és igual a paciente, sí?” Segons que ha explicat, la treballadora va preguntar al seu acompanyant, amb menyspreu, si ella no sabia parlar castellà, i va exclamar, en castellà: “I a sobre ve aquí i em parla en valencià!”

El company de la denunciant va defensar que parlar en català era totalment legal segons la constitució espanyola, tenint en compte que es trobaven en un hospital públic en un territori amb dues llengües oficials, però la zeladora li va respondre, en castellà: “A les oposicions no demanen saber parlar valencià.” I va acabar exclamant: “A mi no em fa falta!” Finalment, la parella va poder visitar la familiar ingressada, però no va ser gràcies a la zeladora, que no va voler respondre si no canviaven al castellà.

La Plataforma per la Llengua ha demanat a la Conselleria de Sanitat que investigui els fets, estudia les vies legals per a denunciar la discriminació i presentarà una reclamació al nou servei IgualaT, de la Conselleria d’Igualtat i Vice-presidència de la Generalitat. L’entitat denuncia que el fet de negar l’atenció sanitària a un ciutadà per parlar en català és contrari a l’estatut i a la llei 4/1983, que explicita en l’article 3 que la ciutadana té el dret d’expressar-se en català sense que pugui derivar-se’n cap discriminació ni exigència de traducció.

A més, l’entitat defensa que la treballadora va incomplir l’article 19 de l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, que obliga a respectar la constitució espanyola i l’estatut i a exercir la professió complint els principis ètics que siguin aplicables. La Plataforma per la Llengua també ha demanat a la Conselleria de Sanitat que informi per escrit el personal sanitari de l’hospital del deure legal de garantir que els ciutadans puguin expressar-se en català.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies