Dimiteix el primer ministre francès Sébastien Lecornu, el més efímer de la cinquena república

VilaWeb
06.10.2025 - 09:55
Actualització: 06.10.2025 - 11:45

El primer ministre francès, Sébastien Lecornu, serà recordat com el més efímer de la cinquena república. Ha dimitit unes hores després de presentar el seu executiu, que ha estat molt criticat per ser una reformulació continuista del macronisme. Lecornu, que va ser nomenat el 9 de setembre i ha durat 27 dies, havia de fer demà el discurs de política general a l’Assemblea francesa.

En una declaració des de Matignon, Lecornu ha dit que ser primer ministre és un tasca difícil. “No ho pots ser si les condicions no són les correctes”, ha afegit, abans de lamentar les crítiques –”especialment dels dos extrems”– al seu govern: “Els partits adopten postures com si tinguessin majoria al parlament.”

Lecornu ha dit que durant tres setmanes ha treballat per generar les condicions que li permetessin aprovar el pressupost, però ha assegurat que ha topat amb tota mena de blocatges. “Tinc la sensació que la línia vermella es movia cada volta que ens movíem endavant”, ha declarat sobre les negociacions.

La dimissió és un nou revés per a Emmanuel Macron, que en el segon mandat ja ha vist caure cinc primers ministres. Una inestabilitat que aquest matí enfonsa la borsa francesa. Cal assenyalar que quatre primers ministre de Macron són entre els cinc que menys han durat al càrrec: Michel Barnier (99 dies), Gabriel Attal (240) i François Bayrou (269).

L’extrema dreta ha reclamat la dissolució de l’assemblea i una nova convocatòria electoral, mentre que el cap de la França Insubmisa, Jean-Luc Mélenchon, encara ha anat més enllà i ha demanat d’activar els mecanismes per a destituir el president francès.

Abans de la dimissió, el primer secretari del Partit Socialista, Olivier Faure, havia amenaçat amb una moció de censura. “És una crisi política sense precedents”, havia dit sobre la composició de l’executiu.

Crítiques duríssimes

La composició del govern de Lecornu va rebre crítiques duríssimes de l’oposició, però també de la dreta. El president del grup conservador dels Republicans i ministre de l’Interior, Bruno Retailleau, va denunciar a X que el nou executiu era un govern que no reflectia pas la ruptura promesa.

Cal assenyalar que la majoria dels ministres ja ocupaven els mateixos càrrecs en el govern de François Bayrou. Entre els pocs canvis, hi havia el nomenament de l’ex-ministre Bruno Le Maire al capdavant del Ministeri de les Forces Armades, i el de Roland Lescure, com a ministre d’Economia i Finances.

Per la seva banda, Lecornu va defensar la composició de l’executiu i va dir que reunia  la base comuna que els sustentava al parlament. En aquest sentit, va remarcar: “Aquests ministres tindran la difícil missió de dotar el país d’un pressupost abans del 31 de desembre i de servir França.”

Recomanem

Fer-me'n subscriptor