25.09.2025 - 21:40
|
Actualització: 30.09.2025 - 13:47
Gairebé una trentena d’infants per aula i temperatures que arriben als 35°C. La situació en uns quants centres de les Illes és insostenible i, malgrat que ara comencin a baixar les temperatures, els docents ho tenen clar: així no s’hi pot fer classe, i el problema reapareixerà l’estiu vinent. Perquè no és pas un fet puntual. Al contrari, hi ha escoles i instituts que fa anys que ho sofreixen, fins i tot quan la situació no era tan acusada com la d’aquest estiu.
“Fa anys que ho arrossegam. Però aquesta vegada… No és que faci calor fora i no s’hi pugui estar, és que s’estava més bé fora que dins. Hi entraves i no podies respirar. Els alumnes ens demanaven de fer classe al pati, encara que fos a ple sol.” Aquesta situació la denuncia Marina Vergés, en representació de l’assemblea de l’IES Can Peu Blanc, de la Pobla. Els alumnes no saben on estar-se. No aturen de beure aigua i ventar-se perquè moren de calor, explica Vergés. “Qui es concentra així? Fas classe, sues, tot regalima…”, afegeix.
A tot estirar, en algunes aules de l’institut hi ha un ventilador de paret, no de sostre. “Enfoca on enfoca, però res”, diu Vergés, que qualifica de “desesperant” la situació, atès que hi va haver aules que arribaren a 35°C: “La climatització dels centres és urgent, en general, però quan parlam d’aquestes temperatures, encara més.” És per això que han decidit de denunciar-ho a riscs laborals.
“Les partides que han deixat de dedicar a la lliure elecció de llengua…”
Qui també ha denunciat la situació per xarxes és l’IES Clara Hammerl, del Port de Pollença. Allà també han superat els 30°C i es queixen, a més, de les ràtios altes. Alumnes i professors van protestar al pati “en contra de la deixadesa del benestar dels professionals i, cosa que és més greu, de l’alumnat.”
View this post on Instagram
Un docent de l’institut explica que al centre sofreixen les altes temperatures cada any. Ja va passar l’estiu passat i ha tornat a passar aquest setembre. En aquest cas, una inspectora d’educació hi va anar i resten pendents d’un informe. “Les partides que han deixat de dedicar a la lliure elecció de llengua les podrien dedicar a això, tenint en compte que el clima empitjorarà i farà més calor”, diu.
També van proposar de posar aparells d’aire condicionat amb l’atribució anual del centre, a més de ventiladors, però la normativa no els ho permet: la conselleria diu que ha de ser centralitzat. I la gran majoria de centres no en tenen.
Se supera allò que marca la normativa
La calor no s’ha de subestimar. Ho explicàvem aquesta setmana a VilaWeb: l’any 2024, va ser el més calorós registrat mai al món i va causar més de 2.000 morts als Països Catalans i vora de 63.000 a Europa. Per sort, de moment, no hi ha hagut cap desgràcia a cap centre de les Illes. Tampoc a l’IES Can Peu Blanc, tot i que esperen que el servei de riscs laborals faci la demanda directament a la Conselleria d’Educació per posar una solució que eviti qualsevol mal més greu.
La normativa indica que en un espai tancat on es fan activitats sedentàries la temperatura ha d’oscil·lar entre 17°C i 27°C. Ho deia el conseller d’Educació mateix, Antoni Vera, que reconeixia que “en molts centres no es compleix”. Com a l’institut pobler, on a les vuit del matí han arribat a tenir les aules a més de 30 °C. Al pis de dalt, amb sostre pla de ciment, la situació encara és pitjor. “No aïlla res. Bull. Els alumnes no poden estar en aquestes condicions. Manco quan estam tan estrets que no hi pots passar. A més amb adolescents, que allò fa unes olors impressionants. No són condicions per a fer feina”, subratlla Vergés, que recorda que els treballadors de la conselleria fan feina dins una oficina amb aire condicionat.
De la mateixa manera que el problema de la calor és constant d’uns anys ençà, també ho és el fred. Ja ho adverteix Vergés, que diu que es troben en la mateixa situació. “Quan ve l’hivern ens morim de fred. Hi ha radiadors a les aules, però per qüestió de pressupost es tanquen a mig matí. I allò no aguanta”, explica la docent.
La proposta d’Educació, insuficient
Assumint que hi ha un problema a resoldre, la conselleria va fer algun pas l’any passat, quan va encomanar a la Fundació Universitat-Empresa de la Universitat de les Illes Balears (UIB) que elaborés un pla de climatització per a una vintena de centres que presentaven aquests problemes.
En un informe preliminar, a partir de monitorar la temperatura, la humitat i el CO₂, els especialistes van fer una sèrie de propostes per a millorar l’eficiència energètica dels edificis. Moltes eren comunes, com ara, la recomanació d’instal·lar panells fotovoltaics, millorar la ventilació a les aules amb ventiladors d’extracció i sistemes de ventilació mecànica controlada, la instal·lació de zones d’ombra als patis, l’actualització i modernització dels sistemes de climatització i la instal·lació de sistemes de refrigeració per aerotèrmia.
De tota manera, Vergés considera que la solució que s’ha donat com a definitiva a l’IES Can Peu Blanc, un dels centres monitorats, no és suficient. “Ens canviaran les finestres. Molt bé. D’acord, però ara mateix això és el menys urgent. Si tens aire, perfecte. Però no tenim aire, ni condicionat ni que circuli pel centre. A més, està envoltant de camp. Pega el sol per totes bandes”, recalca.
Qui també el rebutja és la Federació d’Associacions de Famílies d’Alumnes (FAPA) de Mallorca. Insisteixen que el problema de la calor és “un clàssic de final i de principi de curs” i una queixa repetida per tota la comunitat educativa i creuen que la resposta de la conselleria no ha estat la correcta. “Estam decebuts”, diu el seu director, Miquel Àngel Guerrero. La idea que se’ls va transmetre era que l’estudi es faria a un nombre determinat de centres que, per tipologia i any de construcció, fossin similars a uns altres centres on poder replicar les mesures. “S’ha convertit en un informe de vint centres”, critica, i recorda que hi ha algunes actuacions que anirien bé per al 90% de centres que no necessiten estudis preliminars ni, per tant, passar un procés més llarg.
L’estiu passat, quan van presentar aquest estudi, la conselleria havia anunciat que dotaria els centres amb 2.250 unitats de ventilació. Però tampoc no n’hi ha hagut prou. De fet, les famílies han hagut de comprar ventiladors o assumir actuacions per a fer ombra als patis. Aquest estiu, finalment, el conseller va anunciar la inversió inicial de pla, dotat amb més de 23 milions d’euros.
Un problema a tot el país
La calor afecta escoles de tot el país. Fa unes setmanes, els professors de les Terres de l’Ebre ja van denunciar les condicions extremes de calor a les aules. Alertaven que els termòmetres superaven amb escreix els límits recomanats per la normativa de prevenció de riscs laborals i advertien dels perills per als alumnes, que presentaven símptomes freqüents de mareig, cansament i dificultat de concentració. El sindicat UGT de Catalunya també va recollir valors fins a 38°C a les aules el passat juny.
I al País Valencià diversos centres també han protestat per haver superat els 30°C a les aules. De fet, la setmana passada, Educació va dir que treballava en l’elaboració d’un pla per a pal·liar la calor a les aules. El sindicat STEPV ja havia alertat, poc després de començar el curs actual, de l’absència de cap mesura per a solucionar el problema: “Sabem que la calor a les aules no és un fet puntual, sinó una emergència de salut laboral que posa en risc el benestar del professorat i l’alumnat.”