La corrupció en l’accés a l’estiba va donar cobertura a la xarxa de narcotraficants a València

  • Entre els detinguts hi ha un agent de la Guàrdia Civil, tres membres del càrtel dels Balcans, disset treballadors portuaris, nou camioners i disset responsables de cinc empreses

VilaWeb
26.09.2025 - 20:17

La corrupció en els processos d’accés a l’estiba del Port de València va donar cobertura a la xarxa de tràfic de cocaïna que ha estat desmantellada per la policia espanyola i que s’ha saldat amb la detenció de vuitanta-una persones, entre les quals uns quants líders sindicals d’aquest sector, un metge i altres treballadors portuaris.

La policia ha informat en una roda de premsa del desenvolupament de l’operació “Spider”, mitjançant la qual s’ha desarticulat una organització criminal dedicada a la introducció de cocaïna en el Port de València i s’han confiscat 4,5 tones d’aquesta droga, a més d’immobles, vehicles, armes, objectes de luxe i diners en efectiu.

A més de la xarxa de narcotràfic, amb connexions internacionals, els responsables de l’operatiu han destacat l’arrelament en l’organització criminal de processos corruptes de selecció de personal en el port. Això permetia als narcotraficants un control minuciós dels torns de treball per a donar cobertura a les operacions delictives. Entre els detinguts hi ha un agent de la Guàrdia Civil, tres membres del càrtel dels Balcans, disset treballadors portuaris, nou camioners i disset responsables de cinc empreses, entre altres.

D’ençà del dilluns s’han fet cinquanta-nou registres –cinquanta-tres de manera simultània– en diferents municipis del País Valencià i l’illa d’Eivissa, amb la intervenció de més de 450 agents de policia d’uns quants grups, a més de personal judicial, tots ells coordinats pel Jutjat d’Instrucció número 15 de València.

En l’operatiu, a més de la droga, també s’han confiscat 365.000 euros en efectiu, rellotges de luxe valorats en dos milions d’euros, cinquanta-tres cotxes d’alta gamma, diamants, lingots d’or i un vaixell valorat en uns 400.000 euros, a més d’unes quantes armes de foc.

“Homes aranya”

La trama comptava amb “homes aranya”, que es dedicaven a escalar pels contenidors del port per a accedir fins a la mercaderia (la labor de la qual ha estat gravada pels drons de la policia), així com col·laboradors en empreses de transport i concessionaris de vehicles industrials i transitàries.

La investigació s’ha desenvolupat en els últims divuit mesos, si bé una part important d’aquesta, la dirigida a desentrampar la xarxa de blanqueig internacional, continua oberta i no se n’han donat detalls. Tampoc no s’ha informat sobre l’origen de la recerca policial i la labor dels agents infiltrats. Els comandaments policials que han estat consultats sobre aquest tema en la roda de premsa s’han limitat a apuntar que la investigació del narcotràfic és una de les més dificultoses i que en aquest operatiu “s’han usat totes les tècniques de recerca, avalades sempre pel jutjat i amb l’informe positiu del fiscal”.

L’accés a l’estiba, clau per als narcotraficants

L’organització, en paraules d’un dels comandaments policials que ha dirigit l’operació, tenia ple domini sobre els processos de selecció d’estibadors. “Falsejava exàmens i falsificava els tests de drogues dels aspirants”, ha dit. En el Centre Portuari d’Ocupació hi havia, segons que ha assegurat, una “lluita soterrada per introduir als seus membres en l’estiba, de manera que una vegada dins controlaven les jornades laborals per a col·locar els contenidors ‘contaminats’ en determinats llocs i podien controlar els moviments de la policia”.

Aquest centre d’ocupació actuava a manera “d’escut” per als delinqüents, perquè “alguns dels seus components falsificaven fins i tot els documents necessaris perquè, en cas que algun membre fos detingut, fer constar que havia demanat una excedència abans de la seua detenció, de manera que pogués tornar a treballar en l’estiba en sortir de la presó”.

“Amb total sigil, hem penetrat en l’organització i hem pujat graons en una estructura delinqüencial amb unes quantes organitzacions, que compartien sinergies quan els interessava. S’autodenominaven ‘la clau’, perquè es consideraven a si mateixos la porta d’entrada de la cocaïna a Europa”, han explicat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor