Els comitès d’empresa de TV3 i Catalunya Ràdio convoquen una protesta contra la desaparició de les marques històriques

  • La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha garantit al parlament que 3Cat conviuria amb les marques de TV3 i Catalunya Ràdio

VilaWeb
26.09.2025 - 17:17
Actualització: 26.09.2025 - 18:07

Els comitès d’empresa de TV3 i de Catalunya Ràdio volen contenir la implantació de les noves marques 3Cat 3CatInfo, i mantenir vives les marques de TV3, Catalunya Ràdio, 3/24 i Catalunya Informació. Fins i tot, demanen al parlament que es posicioni davant l’intent de fer-les desaparèixer. En un comunicat conjunt, reivindiquen que TV3 i Catalunya Ràdio han estat reconegudes “aquí i internacionalment” durant més de quaranta anys, però que el desplegament de 3Cat i de 3CatInfo “ha comportat la pràctica desaparició de les marques històriques en el seu contingut audiovisual i editorial”. Per a fer-ho notar, convoquen una concentració de rebuig dimecres a les 12.00 a l’entrada de les instal·lacions de TV3.

La marca 3Cat es va anunciar el 2023 amb la idea de superar la divisió entre televisió i ràdio en un context que les fronteres entre mitjans són cada cop més difuses, i amb la previsió que ho fos més de cara al futur. Inicialment, 3Cat es va presentar com a nom de la plataforma de televisió a la carta i, alhora, del conjunt de mitjans, però amb una vocació d’harmonització de totes les finestres de difusió a llarg termini. Ara, amb la renovació dels serveis informatius, s’ha homogeneïtzat la presència pública dels mitjans públics sota la marca 3CatInfo tant a la televisió, com a la ràdio i l’àmbit digital.

Al seu comunicat, els comitès d’empresa reconeixen que hi ha noves dinàmiques de producció i tractament de la informació, però alhora diuen que “s’intueixen moviments d’integració empresarial i d’altres, dels quals encara desconeixem l’abast, el propòsit i les repercussions laborals”. A principis de setembre, 3Cat va ajornar la voluntat d’una hibridació entre les redaccions dels canals informatius 24 hores de televisió i ràdio per l’oposició dels treballadors.

Demanen de saber l’objectiu final

“Podríem coincidir en la conveniència de dir 3Cat a la plataforma i 3CatInfo a l’aplicació dels serveis informatius”, concedeixen els treballadors, “però no podem admetre la supressió de TV3, Catalunya Ràdio, el 3/24 i Catalunya Informació”. Demanen “una explicació, clara i pública, de l’objectiu final de la nova marca i de les repercussions laborals i d’independència que ja hem començat a percebre”, i per tot plegat, diuen: “Reivindiquem mantenir vives les marques de TV3, Catalunya Ràdio, 3/24 i Catalunya Informació dins del model productiu i editorial posant en valor el seu llegat històric de cara al futur, i creiem important que el parlament es posicioni davant l’intent de fer-les desaparèixer.”

Tot seguit, afegeixen que els processos participatius “dels quals presumeix la direcció” han estat “arbitraris i dirigits”, i que no s’ha demanat mai l’opinió a la plantilla sobre la desaparició de les marques històriques. “Reclamem el servei públic d’informació del canal 3/24 en un format clarament televisiu”, diuen, i exigeixen “que no hi hagi cap retrocés de les condicions laborals i que els canvis que es pretenguin s’abordin dins de la negociació col·lectiva”.

Romà defensa la marca 3Cat

Aquest matí, la presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha defensat al parlament la marca de 3Cat com un procés per a harmonitzar les múltiples marques dels mitjans públics, independentment del canal de distribució. Tot i això, ha garantit a la comissió de control de la CCMA que la direcció no “mata TV3 i Catalunya Ràdio”, sinó que són marques que volen mantenir. Ha dit que la marca que substitueix 3Cat és la de la CCMA, que no tenia una projecció pública, i que conviurà amb les marques existents.

“És una estratègia que ens permet arribar a nous públics i fer-ho d’una forma sostenible”, ha afegit a preguntes d’Agustí Colomines, de Junts, que li ha retret virulentament aquest procés. De fet, a la seva resposta, Romà li ha retret les retallades d’Artur Mas i “els intents que alguns de vostès tenien en tancar alguns canals quan fa deu anys hi havia aquests mateixos reptes”. “Quan fa quinze anys, les propostes que la mateixa empresa treballava anaven en aquesta direcció, i no es van permetre desplegar i van portar a una situació complexíssima”, ha afegit.

Ha recordat que el projecte es va aprovar i anunciar fa dos anys i mig, i ha dit que els resultats de la marca 3Cat han permès créixer a TV3, a Catalunya Ràdio i a la resta de continguts. Ha dit que és beneficiós per als ciutadans perquè ara consumeixen més continguts, i per a l’empresa “que mira al futur i no només al passat”. “Amb tot el respecte que mereix el passat i el llegat que hem recollit, però pensant en una empresa que és viva, que ha de créixer i que ha d’evolucionar”, ha dit, i ha esmentat altres mitjans amb una estratègia d’abordatge del context transmèdia, com la BBC i Betevé.

En acabat, Romà ha llançat un dard a Junts per la promoció del canal en català de RTVE: “Sense anar més lluny, vostès estan impulsant la creació del 2Cat. Entenc que, entenen que aquesta casa, la CCMA, també mereix oportunitats de futur, per créixer, evolucionar i oferir a la ciutadania que necessita.”

Recomanem

Fer-me'n subscriptor