La Comissió Europea es fa enrere i no prohibirà els cotxes de combustió el 2035

  • La nova proposta permet de vendre cotxes de combustió més enllà del 2035 i rebaixa el percentatge de reducció d’emissions exigit als fabricants

VilaWeb
16.12.2025 - 17:25
Actualització: 16.12.2025 - 19:16

Canvi de rumb de la Comissió Europea quants als vehicles de combustió. Ara proposa d’autoritzar la venda de vehicles més enllà del 2035. En el text presentat a Estrasburg es revisa l’objectiu inicial previst el 2021, que pretenia de posar fi a la venda de cotxes de combustió i assolir la neutralitat climàtica d’aquí a deu anys.

Segons la nova proposta, els fabricants de vehicles hauran de reduir les emissions d’un 90% respecte dels nivells del 2021, en lloc del 100%. El 10% restant es podrà compensar emprant biocombustibles, electrocombustibles i acer de baixes emissions produït a la Unió Europea.

El vice-president executiu de la Comissió Europea per a l’Estratègia Industrial, Stéphané Séjourné, ha dit que la revisió és un “salvavides” per a la indústria automobilística europea. I ha afegit: “Emprem tots els recursos a la nostra disposició; […] les mesures constitueixen el nostre compromís per a restaurar el lideratge industrial d’Europa al mateix temps que capitanegem la transició climàtica a escala global.”

La comissió defensa que el conjunt de mesures dóna més flexibilitat a la indústria per a assolir els objectius de reducció de diòxid de carboni, sense deixar de fer arribar “un fort senyal al mercat per a vehicles de zero emissions”.

La proposta estableix que els vehicles de combustió, els híbrids endollables, els híbrids lleugers i els “prolongadors” d’autonomia “continuaran tenint un paper més enllà del 2035”, a més dels cotxes elèctrics purs i els vehicles d’hidrogen. Aquesta mesura satisfà països com Alemanya o Itàlia, on el sector automobilístic té molt de pes i s’havien oposat a la prohibició. En canvi, França i Espanya s’havien oposat a la revisió.

Flexibilitat per a les furgonetes

La Comissió Europea introdueix també flexibilitat addicional per al segment de les furgonetes, considerat estructuralment més difícil de convertir al vehicle elèctric. La fita de reducció d’emissions per a les furgonetes l’any 2030 s’ajusta a la baixa: passa del 50% al 40%.

Més incentius i objectius per a la descarbonització

Paral·lelament a la rebaixa de les exigències a la indústria, Brussel·les proposa que els fabricants de cotxes es puguin beneficiar de crèdits per a la producció de vehicles elèctrics petits i assequibles a la Unió Europea.

A més, cada estat haurà d’impulsar la descarbonització de les flotes de vehicles corporatius. Segons dades de la Comissió, aquestes flotes abasten un 60% de les noves matriculacions i un 80% dels ciutadans compra el cotxe al mercat de segona mà. Per això, una electrificació més elevada d’aquestes flotes –més actives al cap de l’any– ajudaria a reduir les emissions, tant directament en el mateix sector com mitjançant la renovació del mercat de particulars.

Ajuts a la indústria de la bateria

La Comissió manté la intenció d’oferir crèdits sense interessos per valor de 1.500 milions d’euros als fabricants europeus de bateries per reforçar el sector comunitari. “Aquestes mesures milloraran la competitivitat de costs del sector i donaran suport a una producció sostenible i resilient a la UE, que contribuirà a reduir la dependència d’unes altres potències globals”, diu el text.

Un marc normatiu més simple

Finalment, s’inclou també la llei òmnibus de simplificació, que, segons la Comissió, significarà en conjunt un estalvi anual de 706 milions d’euros a les empreses del sector. A la pràctica, es preveu de reduir la normativa dita “secundària” prevista per als anys vinents i de simplificar les proves per a noves furgonetes i camions de passatgers.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor